Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 2. december 2016

Tid til en øl - To Øl Julemælk / Aass Premium Juleøl


2. December 2016

Efter en god solodansetime i eftermiddag, gik vi rundt hver for sig for at kigge på julegaver. Der var også tid til, at jeg kunne slappe lidt af på Basement Beer Bar, hvor man kl, 15 havde sat ”Julemælk” fra To Øl på hanen.

Det er en meget kraftig øl på 15,0%, så det tager lidt tid at nyde den. Man kan også købe en flaskeudgave i baren, så den brugte jeg til at tage billede med. Med det var altså fadudgaven, jeg smagte. Jeg har tidligere skrevet om ”Julemælk”

Det er en kulsort øl med mørkebrunt skum. Jeg syntes denne gang at fornemme sveske i duften, men ikke i smagen, der er præget af mælk – mælkechokolade, kaffe latte og sødlig ristet malt. Det er en blød og behagelig øl at drikke, hvor alkoholen er godt skjult. Den virker ikke sprittet, selvom den naturligvis heller ikke fremstår som en letøl.


Karakter 5


Efter en pariserbøf på Cafe Spiret ( med cola ) kørte vi til Hobro, for at se ”Jorden rundt på 80 dage” på Himmerlands Teater. En festlig forestilling med knalddygtige skuespillere. Jeg har selv været med til at opføre en musicaludgave for nogle år siden, men dette var naturligvis en anden udgave.

Himmelands Teater har det udmærkede koncept at tilbyde øl, der passer til forestillingen. Denne gang var det dog juletiden mere end stykket, der bestemte udvalget. To juleøl fra bryggeriet Aass fra Drammen, Norge. Jeg købte begge, men åbnede kun den ene for at drikke den i pausen. den anden tog jeg med hjem til en anden gang.

Premium Juleøl” er en bock på 6,5%. Den er smuk mahognyfarvet og med lyst skum. Så vidt jeg forstår hed den tidligere bare ”Juleøl”, hvorimod ”Premium Juleøl” var den øl, der nu hedder ”Vellagret Juleøl” på 9,0%. Så forvirringen er nærmest total.
Der er præget af brændt karamel og mørk frugt. Der er brugt Hallertau og Tettnanger ( IBU 31 ), men det er ikke bitterheden der dominerer eftersmagen.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar