Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 21. februar 2010

Tid til en øl - Avery Mephistophiles

21. Februar 2010

Vinteren og kulden holder stadig fast i os. I morges kunne vi ikke komme ud med aviserne, så lidt godt var der dog ved det. Der er noget, der tyder på at den kolde luft, der blev skabt mellem deltagerne i klimatopmødet, har haft en større virkning end forventet. Og hvad kan vi så gøre for at slippe af med vinteren.

Jeg har tidligere beskrevet 3 typer af vinterøl – Barleywine, Stærk Belgisk og Imperial Stout og blandt de mange eksempler, har jeg nævnt de 3 øl fra Avery, der går under navnet ”Demons of Ale”.

Måske er det disse 3 vinterdæmoner, der holder frosten og sneen bundet, så nu har jeg tænkt mig at udrydde den sidste i rækken, så vi kan slippe for deres herredømme. Og det kræver en heroisk indsats for den sidste øl i serien er på 16,0%.

”Mephistopheles Stout” er en yderst kraftig herre. Mephistopheles beskrives som nr. 2 i hierakiet blandt faldne engle. Han er en formskifter, der kan antage mange forskellige fremtoninger og kan derfor være svær at genkende og bekæmpe. Men i dette tilfælde er opgaven heldigvis klar.

Det er en meget mørk øl, der er brygget på 5 forskellige malttyper, bla sortmalt. Skummet har en fantastisk brun farve, jeg ikke har set tidligere, men det forsvinder temmelig hurtigt pga alkoholen.

Aromaen rammer en i god afstand fra glasset. Der er en meget kraftig duft af sødme, alkohol og ristet malt. Der er benyttet store mængder af Turbinado Sukker, for at balancere den høje alkoholprocent. Øllet fylder utroligt meget i munden og giver en kraftig varme fra sig. Smagen lægger ud med kraftig sødme, en ristet midte og en bitter eftersmag. Der er benyttet Magnum- og Styrian Goldings humle. Bitterheden er høj med en IBU på 107. Smagen er derudover præget at mørke frugter i rom eller madeira, lakrids og chokolade. En meget kompleks smag, der ikke virker sprittet. Alligevel foretrækker jeg den mere afdæmpede ”The Czar” fra samme bryggeri.

Karakter 5

Nu føler jeg, at jeg i hvert fald har gjort mit for at komme vinteren til livs, så må vi se om det virker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar