Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 14. februar 2010

Tid til en øl - Old Gambrinus Dark

14. Februar 2010

Havde netop sat mig i sofaen, da min kone stod fuld omklædt i døren. ”Du er inviteret til Valetinesmiddag” sagde hun. Og det var en dejlig overraskelse, for jeg havde overhovedet ikke skænket det en tanke. Jeg skyndte mig at klæde lidt om og så gik turen mod ukendt destination, der viste sig at være Dronninglund Slot. Her havde man kreeret en Valentinesmiddag på 3 retter –laksemousse. kalvesteg og pandekager med is. Det var små portioner, men det smagte godt og vi blev ikke stopfyldte, men behagelig mætte. Betjeningen var lidt uerfaren, måske elever fra det lokale gymnasium. Da jeg nævnte, at jeg foretrak øl og spurgte om de havde nogle specialøl, var svaret: ” Nej, kun Tuborg og Carlsberg.”. Min kone havde ellers forinden forhørt sig i telefonen og fået at vide at de havde Hancock, men nej.  Så jeg valgte en Carlsberg pilsner til fisken.

Senere så vi en anden gæst, der fik en øl med gylden halsetiket og jeg spurgte en lidt mere erfaren tjener, om de mon havde en mørk øl til stegen – og sandelig. En ”Old Gambrinus Dark” fra Hancock.

Det var fint, men den første kunne jo have tjekket i stedet for bare at afvise det.

Det er en øl, der vil meget – måske lidt for meget. Der er en sødlig, maltet smag, der tyder på ekstra sukker, men det fremgår ikke at etiketten. Der er en citrus-syrlig smag, der stammer fra tilsætning af ascorbinsyre og  alkoholprocenten ( 9,5% ) er så høj, at spritten også manifesterer sig. Til gengæld er der ikke nogen bitterhed fra humlen at spore. Men den passede faktisk udmærket til kødet.

Karakter 3+

Gambrinus er en legendarisk ølkonge fra Flandern, hvis oprindelse fortaber sig i tågerne. Han hævdes at være den første til at brygge øl / humlet øl. Han er øllets skytshelgen. Han menes at have fødselsdag 11. april – hvilket også er min fødselsdag, så der er nok noget skæbnefællesskab.

Nogle hævder at oprindelsen til Gambrinus er John den Frygløse ( 1371 – 1419 ), mens andre placerer ham som en mundskænk ved Charlemagne’s hof ( 742 – 814 ). Ifølge en tysk poet har Gambrinus lært bryghåndværket at selveste gudinden Isis, og visse tjekkiske kilder hævder at Gambrinus er en forvanskning af Jan Primus ( Jan d. I ). Harboe hævder han er en burgundisk prins fra 1251, ved navn Jean sans Peur, der blev kaldt Ganbrivius.
Der er åbenbart flere teorier, ligesom der er flere bryggerier, der brygger øl med hans navn.

Oplysningerne på etiketten er intetsigende. Der er brugt lagermalt – det er i hvert fald ikke et begreb jeg ellers har hørt om. De skriver også på hjemmesiden, at de udelukkende bruger Saaz humle, ”hvilket hos ølkendere er et sikkert tegn på godt øl”. Det er altså noget øregejl, beregnet på at lyde smart og narre folk. Skriv nogle ordentlige noter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar