Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 10. februar 2010

Tid til en øl - Vinterøl 3 / Stærk Belgisk

10. Februar 2010

Den sidste kategori at vinterøl finder vi i Belgien. Den går under flere forskellige navne – ”Quadrupel”, ”Abt”  eller ”Massive Belge”. Det er en mørk og stærk øl med en alkoholprocent mellem 9,0% og 12,0%. Den er ofte meget kompleks med mange forskellige nuancer. Det er min absolutte favorittype, og vi finder i stilen nogle af verdens bedste øl.

De er brygget på mange forskellige malte – der er ofte tilsat ekstra sukker og så benyttes gær af belgiske stammer, der har en fantastisk nuanceret smag. Nogle at munkene hævder, at deres gode gær, skyldes de mange bønner, de sender op til Herren.

Man spekulerer ofte på om der er tilsat krydderier og andre specialiteter, men som oftest hævder man, at det er gæren alene, der gør sin virkning.

Her kommer en oversigt over mine favoritter i denne stil.

B – Achel - Achel Ekstra - 9,5% - Fantastisk. Topklasse - 5+

B - De Struisse – Pannepot - 10% - Meget god belgier - 5+

B – Rochefort - Rochefort 10 - 11,3% - Fantastisk - 5+

B – Westvleteren - Westvleteren 12 (gul) - 10,8% - Fantastisk - 5+

B - Abbaye des Rocs - Abbaye des Rocs    9,0% - Kraftig med lakrids - 5

B – Chimay-Chimay Bleue - 9,0% - Super, ikke sød, men let - 5

B - De Landtsheer - Malhour 12 - 12,0% - Fint skum. Sødlig - 5

B - De Struisse - Pannepot Vintage - 10% - Barley Wine med syrligt præg - 5

B - Het Anker - Cuvee Van De Keizer - 11,0% - Stor og fyldig - 5

B - St. Bernadus - St. Bernadus Prior 12 - 10,0% - Sød og god – 5-

B – Rochefort - Rochefort 8 - 9,2% - I stil med 10’eren - 5

DK  -Mikkeler - Monk’s Elixir - 10,0% - Let med en fin sødme - 5

CA – Unibroue - Trois Pistoles - 9,0% - Mørk belgisk - 5

NL – Arcense - Hertog Jan Grand Prestige - 10,0% - Som belgisk stærkøl - 5

US – Avery - The Beast - 14,6% - Meget sød - 4+

B - De Dolle Brouwers - Oerbier Reserva - 13,0% - Mere syrlig, men fyldig - 4

Som man kan se er karaktererne høje, for det er min yndlingstype. Hvilken øl er den allerbedste? Jeg vakler mellem ”Rochefort 10” og ”Westvleteren 12”, men jeg kan heldigvis ikke bestemme mig, så jeg bliver med jævne mellemrum nødt til at prøvesmage dem igen – samt de par øl, der også trænger sig på i toppen.

Nu har jeg benævnt ”Barley Wine”, ”Stout” og ”Stærk Belgisk” som vinterøl, men de kan selvfølgelig også drikkes på andre tider, ligesom der findes mange andre øltyper, der egner sig fortrinligt til denne mørke, kolde tid.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar