Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 19. februar 2010

Tid til en øl - Randers Bryghus American Brown Ale

19. Februar 2010

Snestormen raser, men nu har vi heldigvis ferie. Dog skal aviserne bringes ud i morgen tidlig og min datter havde planlagt at flytte til deres nye lejlighed. Det skulle ske med trailer, men det kan godt være de må vente til næste weekend. De skal heldigvis ikke være ude i morgen.

Til aften var der lidt rester med en dejlig kødgryde, og jeg valgte en øl fra Randers Bryghus, som jeg fik foræret i sidste uge. Randers Bryghus har jeg tidligere skrevet om med deres Juleøl ( 15. nov 09 ), men de har sendt 3 amerikansk inspirerede øl på markedet, og som forhandles af Fakta. Om disse øl er lig med deres almindelige sortiment, ved jeg ikke, da de ikke optræder på deres hjemmeside, men en anden side antyder, at det er en billigere produktion.

Der er 3 øl i serien – pale ale , amber ale og brown ale, alle amerikanske.

Bryghuset ”normale” Brown Ale er brygget af Stefan Kappel, men den afviger lidt i forhold til denne, bla ved alkoholprocenten. Det skulle dog være mærkeligt, om det var en helt ny opskrift.

Det oplyses, at den er brygget på karamelmalt og chokolademalt, og humlet kraftigt med Nugget og Cascade.

Det er en brun øl på 6,0%. Som alle øl fra Randers er den ufiltreret og upasteuriseret. Skummet er Cafe Latte farvet. Duften er svagt maltet, men egentlig en anelse neutral. Øllet er friskt og en smule aggresivt. Der lægges ud med en maltet, lidt sur smag, men en tydelig humlenote tager over. Efter at smagen er klinget af, sidder man tilbage med en rendyrket bitterhed, hvilket godt kunne tyde på Nuggethumle.

Karakter 3+

Det er en lidt underlig ide, - det med at lave specielle øl til specielle butikker. Det slører faktisk det reelle udbud og er med til at fjerne gode udenlandske øl fra hylderne, da der ofte er tale om lidt billigere øl. Så det er lidt af en uskik. I de 3 år jeg har interesseret mig for øl, er udvalget i næsten alle supermarkeder blevet forringet, selvom antallet af forskellige øl ikke er aftaget. En af undtagelserne er Salling, hvor jeg i dag købte øl til en smagning sammen med arrangørerne. Der er stadig et godt og stabilt udvalg. Og så har vi jo heldigvis specialbutikkerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar