Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 18. februar 2010

Tid til en øl - Refsvindinge 125 år

18. Februar 2010

Efter dans tog vi en tur på cafe med et andet par fra dansen. Vi havde en meget hyggelig aften, hvor sneen dalede ( lidt voldsomt ) ned uden for og vi fik vendt samtlige danse og andre af verdens problemer. Vi var på Cafe Klostertorvet og jeg fik en Leffe Blond, for lige at svale lidt af. Den har jeg skrevet om før ( 9 feb. 2009 ), så det vil jeg ikke gøre igen. Den var god i dag, selvom den var lige vel kold.

I går derimod smagte jeg en jubilæumsbryg fra Refsvindinge, som den 15. april i år kan fejre 125 år. Refsvindinge er altså ikke et nyt mikrobryggeri, men har været i familien Rasmussens eje siden 1885. ( Navnet Rasmussen optræder da også 4 gange på etiketen ). Og de har forstået at følge med tiden, for de var tidligt med på den nye ølbølge. Danmarks første ale i nyere tid – ”Ale nr. 16” – så dagens lys allerede i 1995.

”Refsvindinge Bryggeri og Malteri” står der på halsetiketten, der er en gengivlese af en gammelt skilt udenfor bryghuset.

Og hvad er det så for en jubilæumsøl? Jeg søgte på nettet, men der stod at øltypen er ukendt indtil den 15. April, så jeg må til at gætte.

Brygget af byg-, münchener- og caramünchenermalt og tilsat coriander. Overgæret, men samtidig filtreret og pasteuriseret. Tilsat kuldioxid og antioxidant.

Overgær og coriander leder tanken hen på en belgisk øltype, men denne øl er ikke så fyldig som den belgiske Bruin.

Det er en flot, klar rødlig øl med et svagt hvidt skum. Duften er lidt sødlig maltet, men der er samtidig et lidt syrligt strejf, der minder om ascorbinsyre. Øllet føles let i munden, nærmest tyndt. Smagen er maltet, men har en skarp drejning mod slutningen. Eftersmagen er præget af en udmærket og markant bitterhed. Min umiddelbare tanke var, at denne øl minder lidt om en ”Palm Speciale”, og selvom procenten er lidt højere end normalt ( 6,5% ) vil jeg foreløbig karakterisere den som en ”Speciale Belge”. Så må tiden vise, om det er rigtigt.

Karakter 3+

Til lykke med jubilæet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar