Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 20. maj 2010

Tid til en øl - Taffeløl / Samuel Smith Nut Brown Ale

20. maj 2010

I dag var sidste aften til dans ( vi har dog tilkøbt 3 ekstra gange ), og derfor skulle vi have afslutningsbal. Flere hold var samlet på en gang, og vi dansede alle danse igennem, inden vi skulle øve nogle grundtrin i salsa. Her skulle vi så skifte partner flere gange, og det er nok meningen, at det skal være festligt, men egentlig vil jeg hellere danse ordentligt med min egen kone. Efter lektionen gik vi ud at spise med et andet par, som vi hygger os godt med. Vi gik på Klostertorvet, hvor man kan få salater, karrysuppe og mad med salsa.( ikke dansen )

Jeg så at man kunne få øl fra Kongens Bryghus, og jeg har lige læst at disse øl bliver taget af markedet nu. Jeg ledte i flere butikker, for jeg har ikke skrevet om nogle endnu, men de er væk fra hylderne. Men hos Klostertorvet havde de en ”Taffeløl” på fad. Den blev serveret i det rigtige glas, så alt var helt i orden.

Kongens Bryghus stammer helt tilbage fra 1443 og det er grundlagt af Christoffer af Bayern. I 1620 starter brygningen på et nyt bryghus, etableret af Christian IV, men det kan ikke følge med efterspørgselen og i 1630 stopper salget til byens borgere. I 1772 opføres et nyt Kongens Bryghus. I 1891 fusionerer det med 10 andre bryggerier til Forenede Bryggerier, der i 1970 overtages af Carlsberg. I 2007 genåbnes bryghuset og koncentrerer sig om historiske øl.

”Taffeløl” er brygget udfra viden omkring øl i 1600-tallet. Kongens Bryghus leverede øl til Frederiks III’s hof, og det har man forsøgt at genskabe. I 1600-tallet var maltningen lidt vilkårlig, og derfor har man benyttet 6 forskellige malte – bla lidt røgmalt - og lidt havre og sukker, for at give det rigtige præg. Humletypen er Hallertau Mittelfrüh, der minder mest om de gamle humletyper. Øllet er naturligvis overgæret.

Det er en flot brun øl med tyndt hvidt skumlag. Duften har et sødligt strejf af karamel. Smagen kom i nogen grad bag på mig. Jeg har smagt denne øl før ( i april 07 ), og husker den som mørk og maltet, men her var der et tydeligt syrlig præg, der mest af alt mindede om vildgær. Om det er rigtigt eller der er tale om en ølfejl ( det kan skyldes fadølsanlægget ) ved jeg ikke. Det var ikke ubehageligt, bare anderledes end forventet – også når jeg her efterfølgende læser om øllet.

Men ellers er ugens projekt jo at smage forskellige øl fra Samuel Smith fra Yorkshire. Og hjemme igen følger jeg planene med en ”Nut Brown Ale” på 5,0%. Indtil videre har alle øllene været på 5,0%. Det er åbenbart det, der kan laves på ”Yorkshire Squares”.
Øllet har ganske rigtig en nøddebrun farve. Det er klart og har et lidt groft skumlag. Duften er ganske svag, men en sødlig snert af malt. Jeg synes ikke, der er nogen antydning af nødder. Den føles meget let i munden, med en noget neutral smag – lidt karamelsødme. Den er brygget i nordengelsk stil med en tydelig og behagelig humlebitterhed i eftersmagen
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar