Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 28. april 2014

Tid til en øl - Ølsmagning 1 / Williams / Grauballe / Jacobsen / Schneider


28. April 2014

I lørdags afholdt Ølentusiasterne en spændende smagning, hvor Torben Matthews fortalte om skotsk øl. Det var en af de smagninger, jeg havde set mest frem til, da han er en fremragende fortæller, men desværre blev jeg forhindret. Der var første gennemspilning på vores sommermusical på Hals Skanse. ”Gennemkravl” – for vi har ikke været scenerne igennem ret mange gange endnu. Det tog også 4½ time, så der skal vist strammes lidt op de kommende måneder. Men det var også en meget spændende dag.

Som et plaster på såret havde jeg arrangeret en ølsmagning hjemme i privaten, sammen med vennerne. Emnet var tilsætninger og fadlagring og de var spændende øl, vi kom igennem.

 
Vi lagde ud på terrassen, hvor vejret var fint selvom klokken var 19, inden vi kom i gang. Williams Bros fra Skotland brygger en række historiske øl, hvor de bruger alternative tilsætninger. ”Grozet” er en skotsk øl fra det 16. årh., hvor munkene benyttede stikkelsbær. ”Grozet” betyder simpelthen ”stikkelsbær” på gælisk. Den er brygget med boghvede, hvedemalt, mjødurt og mose myrte, samt First Gold humle ( IBU 12 ) – og gæret med grønne stikkelsbær. Alkoholprocenten er 5,0%.
Det er en forfriskende øl, der faldt i deltagernes smag. Perfekt til en forårsdag på terrassen. Meget lys – nærmest bleg, med en tydelig duft af stikkelsbær. Smagen er let og også her er det det syrlige strejf af stikkelsbær man lægger mærke til.
Karakter 4
 
 
Næste øl eksploderede ud af flasken og oversvømmede bord og tallerken. Vi var rykket indendøre, og min kone havde lige sat en dejlig middagsret på bordet – med mørbrad og svampe. Heldigvis havde jeg ikke fået noget på tallerkenen endnu, så det blev ikke ølmarineret. Men det blev ved med at komme ovenud af flasken. Den første tredjedel var forsvundet, men vi fik dog smagt på ”Orange Blossom” fra Grauballe Bryghus. Oprindelig en juleøl på 6,3%, men den brygges nu året rundt.
Der er brugt Cascade og First Gold ( IBU 33 ) og der krydres med appelsinskal. Under gæringen tilsættes Orange Blossom Honning fra brasilianske bikuber i appelsinplantagerne.
Smuk orange øl med kraftigt skum Honningen træder tydeligt frem i aromaen sammen med mandarin. Med smagen er præget af bitter appelsinskal og en syrlighed, der måske ikke var tiltænkt. Karakter 3 ( jeg har tidligere smag den og givet 3+ )
 
 
Da min ølinteresse startede var Jacobsens øl en af de store oplevelser – især deres Limited Edition, hvor jeg fik smagt spændende øl som ” Spring Hvede Bock” og ”Nordic Sommer Ale”. Men en af de første specialøl ”Camomile Dubbel” var udgået af markedet. Derfor var det med stor glæde, jeg så, at man nu har genoplevet den for en kort bemærkning. Den blev brygget første gang i 2006 og det er nøjagtig samme opskrift der bruges nu. Den er brygget med bygmalt, hvedemalt, rugmalt demerarasukker og humle – og så er der tilsat kamilleblomst, som i gamle middelalderøl.
Det er en ualmindelig velkomponeret øl, der helt indfriede mine forventninger. Vi var alle enige. Det var ikke aftenens bedste øl, men klart den bedste, som man kunne drikke på regelmæssig basis. Så der skal vist hamstres et par stykker til senere.
Smuk kobberfarvet øl på 7,5%. Duft af rugbrød forfrisket med kamilleblomster. Sødmen lægger man også mærke til.
Karakter 5
Så håber jeg bare de følger op med nogle af de andre fremragende øl fra tidligere tider.
Derefter fulgte den fremragende ”Troubadour Westkust” fra The Musketeers ( se tidligere indlæg ) inden vi åbnede en anden øl, jeg havde set lidt frem til.
 
 
Schneider laver noget af det bedste tyske øl jeg kender – ”Aventinus”, og jeg havde set frem til dette nye tiltag med en blanding mellem en porter og en weissbier. Ideen opstod på en pub i England sammen med engelske bryggere. Man diskuterede traditionelle øltyper og Georg Schneider kunne godt lide den engelske porter. Til gengæld var en af englænderne – Alistair, begejstret for Original Weisse, og de besluttede så i fællesskab at lave en porter/weisse.
”Meine Porter Weisse” er på 7,0% og den er sort som en engelsk porter. Duften er derimod præget af hvedegærsnoter og en smule ristet malt. Dette ristede islæt mangler til gengæld fuldstændig i smagen, hvilket gør at det er svært at forbinde den med en porter. Den kommer til at virke underlig ufærdig – som om den ikke rigtig har nogen ide. Det smager såmænd godt nok, men jeg havde ventet mig noget andet – og noget mere.
Karakter 3
( fortsættes )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar