Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 8. april 2014

Tid til en øl - Ribe Vadehavsbryg


8. April 2014

Ribe Bryghus sælger – så vidt jeg ved – mest øl i lokalområdet. Det er spændende, for så kan man smage øllet, når man er der – eller når man får noget foræret fra nogen på egnen.

Indimellem kommer der øl fra de små lokale bryggerier, der ellers godt kunne fortjene at være landsdækkende, fordi de har en profil der adskiller dem fra resten af markedet – og det synes jeg faktisk gælder for ”Vadehavsbryg” fra Ribe Bryghus.

De kalder det en ”pilsner”, men den er på 6,0%, og det er måske lige i overkanten. Men det fine ved denne øl er at man har prøvet at lave en lokal, dansk smagsprofil. Det er jo så meget oppe i tiden og her synes jeg det er lykkedes fint.

Der er tilsat urter og bær fra klitplantagen ved Vesterhavet – hyldeblomst, lyngblomst og havtorn. Det giver en flot ravgylden øl med let hvidt skum. I duften fornemmer man turene til Vesterhavet. Der er lidt lyng og marehalm over den. Den tilførte Cascade-humle giver et frisk citrusstrejf, der gør at det ikke bliver for lokalt. Det er samme indtryk der præger smagen, men her kommer havtorn også til sin ret med en bitterhed, der er anderledes end den fra humlen. Der er ikke overdrevet med indtryk, der dominerer. Det hele er holdt i en god balance. Jeg synes, det er et god, anderledes bud på en dansk, vesterhavs-pilsner, som jeg gerne vil nyde næste gang jeg kommer på de kanter.

Karakter 4


Ingen kommentarer:

Send en kommentar