Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 11. april 2014

Tid til en øl - Skands Tæppefald


11. April 2014

I dag er det min fødselsdag. En af gaverne i morges var en teatertur til Himmerlands Teater i Hobro, hvor forestillingen ”3 mand og et billardbord” spillede for sidste gang. En af de tre mænd er vores instruktør på Skansespillet – Ronny Sterlø – så vi glædede os til turen. Det var en fantastisk forestilling – både morsom og alvorlig.

I pausen kunne man i baren erhverve sig en lille buttet ølflaske ved navn ”Tæppefald”. Jeg har fået lavet det ene øje, men det er til at se lang med, så jeg havde stadig svært ved af læse de små bogstaver på flasken. Men jeg kunne jo tage min venstre kontaktlinse ud, og så kan jeg læse det, der er skrevet med småt.

Bryggeriet er Skands, og det er en øl brygget til Det Kongelige Teater ( og altså Himmerlands i Hobro ). Øllet er en mørk øl på 6,2%. Og så er det mine evner kommer til kort. Er den over eller undergæret? Er det en dunkel eller en brown ale? Umiddelbart ville jeg sige overgæret for duften er frugtig med ristet malt og en anelse krydderi. Men det er en meget let øl at have i munden, og her minder den lidt om en undergæret øl. Smagen er ”overgæret” med frugt og let krydderi, men den forsvinder hurtigt. Ret sent dukker en svag, men umiskendelig bitterhed op.

Karakter 3+

Tilbage i teatersalen blev de løse ender og mysterier løst til sidst.  På et tidspunkt optræder der øl i forestillingen. Gud opfylder mændenes ønsker og en af dem har tænkt på øl ( Jeg vil ikke forklare nærmere ). Det viser sig at være Albani Pilsner, men den ene af mændene ønsker sig i stedet en ”mørk belgisk øl brygget på ægte trappistgær”. Det bliver naturligvis også opfyldt.

Det var lige, hvad jeg ønskede mig, da jeg kom hjem, og sandelig om der ikke stod en ”Rochefort 10” i skabet. Det har været en god fødselsdag, og den sluttede med maner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar