Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 7. december 2020

Tid til en øl - Cervisiam Missile Toe


 7. December 2020

I slutningen af november besøgte jeg Erlings Flaskebutik i Aalborg på udkig efter juleøl til kalenderen. Der fandt jeg blandt andet en norsk øl med det morsomme ordspil – ’Missile Toe’.

Det er det norske bryggeri Cervisiam, der har været på spil med en Berliner Weisse – krydret med tranebær og kirsebær. Sidste år smagte jeg et par juleøl fra dem i den anden ende af skalaen – stærke, sødlige stouts.

I dag åbnede jeg frisk og næsten uden tøven denne syrlige øl, for har den overhovedet noget med jul at gøre. Og her er svarede: ”Ja, også i den grad”.

Det er en rød øl på 6,0%. Uklar og med luftigt lyserødt skum. Det er naturligvis bærrene, der giver farve, men det er også dem, der giver den fine aroma. Især lægger man mærke til kirsebær. Og den duft kender vi jo fra vores risalamande. Der er tilsat en ’sindssyg mængde sure kirsebær og tranebær’ hvis man skal tro på bryggeriets beskrivelse. Derudover er der ceylon kanel og vanilje for at gøre den mere julet. Jeg lægger ikke særlig meget mærke til kanel og vanilje, men måske er det de ingredienser der giver den behagelige sødme. Jeg tænkte det mere som søde kirsebær, og vanilje er jo med i vores kirsebærsovs til jul.

Det er naturligvis det syrlige, der præger denne øl, men det afbalanceres på fineste vis af sødmen. Tranebærrene giver en ekstra syrlighed til slutningen. En dejlig øl der får en til at glæde sig til julens dessert. Man tager ligesom glæderne på forskud.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar