Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 20. december 2020

Tid til en øl - Samuel Smith Winter Welcome


 20. December 2020

’Samuel Smith Winter Welcome’ er ikke en specialøl. Ikke at jeg ikke godt kunne kalde den det til en juleølsmagning, men det er kun fordi, den tidligere var ukendt i Danmark.

Samuel Smith er et traditionelt, gammelt ( det ældste bryggeri i Yorkshire ) bryggeri, der laver traditionel engelsk ale. Og de er gode til det.

Jeg har skrevet om denne øl 2 gange før, for den er altid på min juleliste. Det er en af de allerbedste engelske juleales – sammen med Ridgeway’s ’Seriously Bad Elf’. Den lettere indviklede historie om bryggeriet må man læse om på andre af mine indlæg.

Dette er en øl efter devisen – ’Godt, stærkt øl til højtiderne’. Man har ikke gjort store krumspring for at tilsætte juleingredienser, men lavet en smagfuld øl, hvor der er mere vægt på maltsmagen end i en almindelig ’bitter’. Man skal her huske, at i England er 6,0% en ’strong ale’

Malt og humle går op i en højere enhed og ender i en yderst behagelig juleøl, som kommer til at være på mit julebord også mange år fremover.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar