Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 29. august 2008

Tid til en øl - Ørbæk Høstbryg

29. August 2008
I dag havde jeg 25. års jubilæum på arbejdet. Jeg blev fejret, inden vi gik i gang med årets første lærermøde og fik fra lærerstaben 2 spændende bøger – en helt ny roman: ”De velvillige” af Jonathan Little og en bog om japanske prints. Derudover fik jeg en ekstra månedsløn, hvoraf noget nok kommer til at gå til lidt øl – især i den dyre ende af skalaen.

Min yngste datter kom hjem på sin første weekend, efter hun er startet på efterskole. Hun havde en masse at fortælle, og vi har sikkert ikke hørt det hele endnu. Men hun er glad for at være der – der sker så meget spændende.

Aftensmaden stod på lasagne, og nu da sommeren går på hæld, fandt jeg en ”Høstbryg” frem fra Ørbæk. Det betyder dog ikke, at jeg helt forlader sommerøllene, for der er stadig nogle tilbage, jeg ikke har smagt – og nogle gamle kendinge, der lige skal genopfriskes.

Ørbæk bryggeri blev grundlagt i 1906 som et malt og hvidtølsbryggeri. Det var i familien Madsens hænder i 3 generationer, men i slutningen af 70-erne blev det solgt. Det blev drevet videre med skiftende ejere indtil 1994, hvor det måtte lukke.
I 1996 overtog de nuværende ejere det, og sendte året efter de første økologiske sodavand på markedet. Da der kom gang i interessen for specialøl, var de tidlig med og udsendte i 2002 en Brown Ale, der samme år vandt guldmedalje. Interessen for økologisk drift ses også i deres øl.

Ørbæk Høstbryg er en ravfarvet ale ( formodentlig ), der udvikler en meget kraftig bobleaktivitet, der også virker forfriskende, nærmest prikkende i starten. Det giver en pæn skumtop af middel/store bobler. Aromaen er præget at sødme og lidt korn. Smagen er rund med noter af karamel, og den virker sødmefuld, som om der er brugt honning, hvilket der dog ikke berettes om..
Til gengæld er der brugt økologisk malt, spelt, havre, ris og humle. Jeg ved ikke , hvordan spelt virker i en øl, for jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag, men sammen med havren giver det måske denne bløde, venlige fornemmelse, som denne øl har. Lidt tandløs, kunne man også sige.
Der er ikke nogen klar humle profil. Humlen er med til at afbalancere øllen til denne ”feel good” fornemmelse. Den er en udmærket øl, der ikke skræmmer nogen, men heller ikke ophidser.
Den passede faktisk fint til lasagnen.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar