Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 19. november 2009

Tid til en øl - Affligem Triple

19. November 2009
Når man har haft nogle dage med koldt, mørkt og vådt vejr, trænger man til lys og varme. Det kan man få på flere måder. Man kan tage et varmt afslappende karbad, man kan tænde for sin lysskærm – eller man kan nyde en belgisk tripel. Denne øltype virker nærmest magisk – som en eliksir i Harry Potter. Det er som om solens lys og varme er fanget ned i bryggen. Som Carsten Bertelsen siger i sin beskrivelse af Westmalle’s Tripel: ” Et destillat af solstråler”
Det var trappisterne i Westmalle, der først bryggede denne lyse, stærke bryg i 1930erne, men efter krigen fik den adskillige følgesvende fra belgiske bryggerier – og siden fra mikrobryggerier i USA og Danmark. Jeg er endnu ikke stødt på en tripel, jeg ikke kan lide.
”Affligem Tripel” er en af dem, der rent faktisk matcher Westmalles. Klosteret Affligem stammer fra 1074, men blev lukket ved reformationen. Da Belgien blev en stat i 1831 genopstod også en del gamle klostre. I 1837 åbnede klosteret igen ,og de bryggede deres eget øl indtil 1885. I 1956 lavede man en aftale med bryggeriet De Smedt og åbnede 10 år senere en klostercafe – en ide der var vældig populær på den tid. Klosteret ligger i byen Opwijk og bryggeriet ejes nu af Heineken.
”Affligem Tripel” har en flot etiket, hvor de gotiske bogstaver og våbenskjoldet signalerer middelalder og gammel tradition. Man ser både stavemåden Tripel og Triple. Desuden oplyses af denne øl vandt guld i 2004 ved ”World Beer Cup” og det forbavser mig ikke.
Jeg købte den i sin tid i Fakta, hvor man havde opkøbt et stort parti, som man solgte billigt, og jeg faldt for den med det samme. Det er jo dejligt, at den ikke var dyr, men da specialbutikkerne ikke kunne konkurrere på prisen, stoppede de med at sælge den. Og Fakta fik til sidst udsolgt, så jeg har ikke kunnet købe den i denne del af landet i mange år. Da jeg i sommer besøgte Achel-klosteret i Belgien, købte jeg derfor et par stykker med hjem og heldigvis holder kvaliteten endnu.
Det er en orangegylden øl med pænt hvidt skum. Selvom den er ufiltreret og temmelig sløret kan man se de fine bobler stige op. Duften er kraftig og kompleks med noter af alkohol ( 9,5% ) og appelsin. Da jeg første gang smagte den, lagde jeg også mærke til den tydelige smag af appelsin. Meget fin detalje. Øllet er varmende og fyldigt og smagen er meget lig duften. Dog dukker en markant bitterhed frem i slutningen. Tripel øllene er ofte relativt kraftigt humlet ( IBU 40 ) for at skabe balance til den fyldige smag.
Det er absolut en af de rigtig fine klassikere, og jeg kan kun opfordre til at specialbutikkerne igen tager den til sig, selvom det er et Heineken-produkt.
Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar