Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 30. marts 2010

Tid til en øl - Warwik Kunøe

30. Marts 2010

I formiddags var det havevejr – det blæste dog en del, men jeg fik alligevel lavet lidt. Havearbejde og blæst er ikke godt for folk med kontaktlinser.

Til aften kom min datter og svigersøn på besøg og min mor hentede vi også. Menuen stod på roastbeef og jordbærkage til dessert. Vi åbnede en flaske ”St, Bernadus Paasbier”, men den skrev jeg om sidste år ( 25. apr. 09 ), så den vil jeg springe over.

Men mens vi ventede på at roastbeef’en skulle stege færdig, åbnede vi en påskebryg fra Warwik i Varde. Bryggeriet opkalder altid deres øl efter kendte Vardeborgere ( se 23. dec 09 for historien ) og påskebryggen har fået navnet ”Kunøe”. Han var medejer af Vestjysk Tømmerhandel, og var i 1972 med til at oprette ”Lauget for håndbryggere og vinmagere”, der stadig eksisterer. Han døde i 1984.

Det er en bockøl på 6,1%, brygget efter tyske traditioner og humlet med Saazhumle. Den har en flot ravfarvet nuance – klar hvis bundfaldet ikke kommer med. Men det er en ufiltreret øl, så på billedet er den meget uklar ( jeg har ikke noget mod bundfald ). Det er en behagelig sødlig duft af karamel, måske nærmest lidt toffee. God fyldig krop. Der er også sød karamel i smagen, men den er fint balanceret af humlen, der overtager til sidst i eftersmagen.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar