Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 12. marts 2010

Tid til en øl - Grimbergen Dubbel 2

12. Marts 2010

I sommeren 2009 var vi på ferietur til Holland. En dejlig tur med masser af oplevelser, og naturligvis også øloplevelser. Det skrev jeg om i august sidste år. Der var dog en masse pilsnerøl på de hollandske menukort, og det blev måske noget trættende og ensformigt i længden, så da muligheden for en ”Grimbergen Dubbel” bød sig, slog jeg til. Og det var en dejlig øl, som jeg dengang udnævnte til at være min dubbel-favorit. Jeg har desværre ikke kunne finde den her i Aalborg og omegn, men nu er den kommet til Ølkonsortiet, så i går købte jeg en med hjem, for at se om min begejstring holder stik.

Og det gør den. ”Grimbergen Dubbel” virker friskere og mere livlig end mange andre, jeg har smagt. Og det giver et behageligt modspil til den maltede, karamelagtige smag.

Den holder stadig karakteren 5

Grimbergen er en lille by i Brabant, hvor der i 1128 blev oprettet et kloster af St, Norbert. Klosteret er i tidens løb brændt ned til grunden 2 gange, og blevet genopbygget. Derfor tog det i 1629 føniksmotivet som symbol, og det er det, der pryder etiketten på deres øl. Efter den franske revolution blev bryggeriet nedlagt, men genopstod endnu engang i 1845, hvor man indgik en licensaftale med Janssens & Peeters om ølbrygning. Produktionen ligger nu hos Alken-Maes

Ølkonsortiet havde ellers i går en specialsmagning på den nyeste bryg fra Christian Skovdal Andersen fra bryggeriet Beer Here – en ”Ammestout”. Alt øl bliver nu brygget på Søgaards Bryghus i Aalborg. Der var smagsprøver fra fad, men også mulighed for at købe øllet på flaske. Jeg købte en flaske med hjem, så der kommer en mere uddybende beskrivelse senere. Kort kan siges, at man i 1800 tallet regnede stout som værende blodstyrkende, så den blev givet til folk, der skulle yde en ekstra indsats – f.eks sportfolk.

Og ammende mødre. ( Den går nok ikke i dag, men jeg ved ikke om øllet er testet, for at se om kvinder rent faktisk kan lide den ). Det er en mælkestout med kaffetilsætning, så man bedre kan klare sig uden nattesøvn. Kaffen smager fint igennem og derudover er der en tydelig bitterhed. Efter sigende skulle den bliver sødere og mindre bitter, hvis den er lunere end tilfældet var. Måske skal vi ligefrem op på kropstemperatur. Der bliver noget at eksperimentere med. Fortsættelse følger……..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar