Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 15. januar 2011

Tid til en øl - Trappistsmagning 1.


15. Januar 2011

I morges/formiddags mødtes vi med vennerne til brunch på Stygge Krumpen i Aalborg. Der var flere retter på menuen og vi gik mætte hjem igen efter et par timers hyggeligt samvær. Jeg kunne lige nå hjem for at sætte bilen, inden jeg tog til byen igen – denne gang med bussen. Eftermiddagen skulle nemlig tilbringes med trappistøl i Ølentusiasternes lokaler.

Det var Flemming Starcke-Jensen ( formand for afdelingen i Hjørring ) der skulle fortælle om trappistmunkenes øl, og det gjorde han levende og med mange personlige beretninger. Han har været på besøg i alle klostrene op til flere gange, og han havde købt øl med hjem i kassevis, hvilket vi så kunne få glæde af.

Jeg var nok klar over at der ikke ville være mange øl, jeg ikke tidligere havde smagt, men der var alligevel en enkelt.

Den første øl var fra La Trappe i Holland. Min kone og jeg besøgte klosteret i august 2009, og smagte der deres nye øl – ”Isid’or”, men Flemming havde besøgt klosteret samme år i oktober, hvor de havde endnu en ny øl på listen. Det er en alkohol-let øl på 4,7% - ”La Trappe Puur”.

 
På etiketten er der afbilledet et par humlekogler og det er da også humlen, der dominerer denne øl. ”Puur” betyder” ren”, og der hentydes til, at det er en økologisk øl – faktisk den første økologiske trappistøl. Det er en meget lys, let sløret øl med hvidt skum. Der var ingen bobler. Duften er anderledes end  andet, jeg har mødt. Lidt blomst, lidt humle ( hvilken er ukendt ), og en skarp note at nyt, råt træ. Den føles let i munden. Smagen er ligesom duften anderledes, men ikke ubehagelig. Denne øl fik 2 førstepladser i afstemningen, hvor den endte som nr. 6.

 
Derefter smagte vi ”Blond 8 ” fra Achel, der ligger på grænsen mellem Holland og Belgien. Flemming Starcke mente, det er den bedste blond-øl fra trappist bryggerierne, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. ( 26. feb 09 ). Også i dag var det sødmen, der prægede billedet, hvilket jeg godt kan lide.
Chimay ”Blanche” er en tripel ( 9 okt 08 ). I dag var den lidt af en skuffelse. Ovenpå den søde Blond virkede den lidt tynd og uengageret, men den fik en bedre placering i afstemningen, hvilket jeg altså ikke var enig i.
 
 
”Rochefort 6” har jeg smagt tidligere, men den er ikke beskrevet på disse sider. Jeg fik ikke taget et billede, men det er en mørk øl på 7,5%. Den har en kobberfarvet glød og fint hvidt skum på toppen. Der er en duft at sveske og rosin, men det bliver ikke tungt. Den er livlig og prikkende i munden, og vil være en god øl en stille forårsaften. Det er også mørke frugter, der dominerer smagen.
Karakter 5
 
Fotografen har rystet lidt på hånden, så det er lidt svært at se, men den ene flaske mangler den lille ring om flaskehalsen, der ellers kendetegner øl fra Westvleteren. Flemming Starcke-Jensen har ofte været omkring det tillukkede kloster, for at hente øl. Man skal jo ringe på en speciel øl-telefon, og her skal man væbne sig med tålmodighed. Den ene gang krævede det over 3000 opringninger at komme igennem, men det var også til den berømte Westvleteren 12 med gul kapsel. Da  8’eren kom til salg kunne han nøjes med 300. Til gengæld ringede han igen et par dage senere, kun for at få at vide, at der allerede var blevet bestilt 3 kasser på dette tlf.nummer, hvorefter røret blev lagt på. Så var der ikke andet at gøre end at ringe op fra en anden telefon, og så lykkedes det at få 6 kasser med hjem.
Westvleteren 8 ( 21 feb 09 ) er en mørkere øl på 8,0%. Her er en tungere aroma af sveske, men øllet er stadig let og friskt. Smagen virkede en smule kortvarig, men der er mere bitterhed i eftersmagen end hos Rochefort. Det er jo smag og behag, men Rochefort vinder med et snævert forspring
 
 
Herefter blev der serveret brød med øl i – lavet hos bageren i Hjørring. Øl-pølser med Westmalle øl i og nogle lækre oste fra Frankrig og Schweiz. Især den ene ost – Fleur D’Aunis – overraskede med en dejlig smag, for jeg er egentlig ikke så meget for stærke oste. Men disse passede fortrinligt med øllene.

( fortsættes….. )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar