Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 11. januar 2011

Tid til en øl - Virklund Celebration Ale


11. Januar 2011

Virklund Bryghus var det første mikrobryggeri i Silkeborg efter Neptun lukkede i 1990. Bryghuset åbnede i 2005 og øllet sælges næsten kun lokalt. Min kone stammer fra den egn, så vi kommer der jævnligt, og første gang, jeg stødte på deres øl, var på ”Det Lille Røgeri” i Voervadsbro. Her valgte jeg deres ”Pale Ale” til maden, og den har altid siden haft en høj stjerne i min bog. Jeg har godt nok ikke skrevet om den endnu, men det kommer vel engang. Jeg synes, bryggeriet slipper bedst fra de lyse øl med amerikansk inspiration.

Aftenens ”Celebration Ale” – som jeg fik i julegave – er netop sådan en type. En let pale ale på 4,1%. Brygget på wienermalt og tilsat lidt münchener- og karamelmalt, nok mest for farvens skyld. Det er benyttet amerikansk Willamette humle og tjekkisk Saaz.

Det er en dyb gylden øl med kraftigt, lidt lysegult skum. Der er mange bobler. Den er lidt sløret, da den er flaskemodnet.

( Som der står på etiketten: ”Øllet fuldmodner på flasken, hvilket giver et let bundfald. Skænk forsigtigt, så det bliver i flasken og gerne med højt skum, så alle smagsnuancer frigives.” Det lader til at været et mantra for bryggerierne omkring Silkeborg. Det er næsten ordret det samme som stod på Bøllingsø’s etiket. )

Der er en fin humlearoma med citrus. Den føles let og lidt prikkende i munden. Smagen, der er præget at citrushumle, er desværre kortvarig, men bitterheden bliver hængende i eftersmagen. Det virker som en lettere udgave af bryggeriets ”Pale Ale” og ”Amber Ale” – en mild ale, som brygmester Claus Tarstrup også skriver på etiketten.

Karakter 3+

Det er bryggeriet 10. øltype, der fejres – deraf navnet ”Celebration”. Derimod kender jeg ikke baggrunden for, at Himmelbjergets tårn optræder på etiketten. Måske var det der man holdt ”release party” (?)

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar