Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 25. januar 2011

Tid til en øl - Grauballe Enebær Stout


25. Januar 2011

I dag tog jeg på arbejde, selvom min nakke/arm ikke er helt i orden. Man skal jo prøve om det går. Og her til aften er det lidt hårdt for min arm, der er noget følelsesløs. Det har også været en lang dag, hvor den normale arbejdstid blev forlænget med en koncert i talentklassen. Her giver en masse talentfulde unge deres bud på forskellige musikstykker – både klassiske og rytmiske. Og så giver vi dem gode råd - mest om deres fremtræden og udtryk på scenen. I næste uge spiller de så til en offentlig koncert i Kulturskolen. De er alle meget talentfulde – min egen datter er en af dem, og hun sang 2 sange af Schubert. Det gik også fint.

Men der var ikke meget støtte for armen, så den værker lidt.

Hjemkommet efter sådan en lang dag, er det på sin plads med en god styrkende, mørk øl, og der fandt jeg en ”Enebær Stout” fra Grauballe i skuret.

Jeg smagte den for år tilbage på Ølfestivalen i Arhus.

Det er en sort øl på 6,0% - brygget på bygmalte og hvedemalt, og tilsat enebær og humle. Skummet er blødt og med store bobler – farven som cafe latte. Bryggeriet beskriver duften som ”skovbund”, og det er rammende. Her er en mulden note af jord og blade - og en skarp, men dog sødlig note, som jeg tillægger enebærrene. Let og frisk i munden. En sødlig note af bær og nedfaldne blade indleder smagen, der går over i en mere bitter humlesmag ( 33 IBU ), hvor sødmen på forunderlig vis dukker op igen.

Karakter 4


Ingen kommentarer:

Send en kommentar