Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 18. januar 2011

Tid til en øl - Grauballe Irish Red


18. Januar 2011

Sidste uge faldt jeg på isen, og selvom jeg ikke syntes, jeg slog mig særlig meget, har det givet komplikationer. Jeg har en gammel skulder/nakkeskade, som jeg får behandlinger for hos kiropraktor.  Og lørdag morgen var den på banen igen - uden varsel. Mandag fik jeg behandling, men kiropraktoren sagde, at jeg nok havde slået mig mere end jeg troede. Jeg har nok spændt for meget i nakken, for ikke at slå hovedet i jorden. Jeg tror, der er løsnet op, men det gør stadig ondt, og det er svært at finde ro – selv når jeg ligger i min seng. Der er ikke rigtig nogen gode stillinger at ligge i.

Men jeg kan da løfte et ølglas med højre arm, så det er ikke helt galt. Og her til aften blev til til en øl fra Grauballe i Midtjylland. Bryggeriet blev etableret i 2002 af William Frank og hans hustru Else Birk. I 2008 kom et nyt brygværk i gang. Det er et af de små bryggerier og det er muligt at få rundvisninger og besøge gårdbutikken, der er åben om fredagen. Det var tidligere til at skaffe deres øl i Aalborg, men det er længe siden, jeg har set det. Så er det godt med familie i Midtjylland.

Det er ikke alle øl, der er økologiske, da det ikke er alle malttyper, der er til at få økologisk, men de laver 2 – ”Sort Sol” og ”Irish Red”.

”Irish Red” er – som navnet kraftigt antyder – en irsk rød ale på 5,6%. Der er benyttet karamelmalt til at fremhæve sødme og den er humlet med First Gold humle, der er en dværghumle med mere bitterhed en Goldings. IBU 27.

Det er en orange rød øl med meget svage, nærmest dovne bobler. Der er en meget maltet sød aroma ( nissehvidtøl ), men med et strejf af syrlighed. Den er let – men ikke tynd – i munden, og føles ret frisk. Smag af malt og rugbrød og med en fin bitterhed i eftersmagen.

Karakter 3+

 

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar