Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 14. januar 2011

Tid til en øl - Castle Rock Harvest Pale

14. Januar 2011

I dag holdt jeg en lille ølsmagning for en af mine venners netværksgruppe. De mødes indimellem og denne gang var det med en lille præsentation af øl. Da vi havde været rundt for at finde de 6 øl, vi ville præsentere, satte vi os ind på John Bull Pub for lige at slappe af og lade op. Jeg kunne hurtigt se, at jeg havde smagt deres fadøl, men de har jo også et stort udvalg af flaskeøl, og der var en del, jeg ikke havde smagt. Min ven bestilte en IPA fra Ridgeway, men den var udsolgt, så han fik en ”Organic” fra samme bryggeri. Den øl jeg havde udtænkt mig, var derimod endnu ikke kommet, men Jamal ( ejeren af pubben ) fandt lynhurtigt en erstatning, som jeg ikke havde smagt – ”Harvest Pale” – fra et bryggeri, jeg ikke kendte, nemlig Castle Rock fra Nottingham.

Bryggeriet blev stiftet i 1977 af CAMRA’s formand – Chris Holmes og er egentlig en gruppe af pubs, der har deres eget bryggeri. Deres flagskib er netop ”Harvest Pale”. Får man denne øl fra hanen er den på 3,8%, men som man ofte ser er procenten højere, når den serveres i flaske. Måske fordi flaskeøl i høj grad er rettet mod eksport, og andre lande gider ikke drikke de lave engelske procenter på fadøl. På flasken når den de svimlende højder af 4,3%

Den blev brygget til Nottingham Beer festival i 2003 og der er brugt amerikansk humle. Nok ikke udelukkende, for smagen er ikke amerikansk i udtrykket, men derimod præget af en floral, lidt parfumeret note. Smagen er kraftig og holder i lang tid, men en pæn bitterhed i eftersmagen.

Vi delte øllene lidt og ”Organic” fra Ridgeway var en ganske anden øl. Frisk i stilen, men væsentlig mere afdæmpet i udtrykket.

Derefter tog vi af sted til ølsmagning. Vi kom lidt forsinket i gang, men de 6 øl tog 1½ time – stort set som jeg havde beregnet. Det var en hyggelig aften i godt selskab. En af deltagerne var – så vidt jeg forstod – medlem af ølentusiasterne og der var en god interesse fra alle. De 6 øl gav dog meget forskellige reaktioner, og der var ikke enighed om, hvilken øl der var bedst.

Vi smagte Brewdog 77 Lager  – Sierra Nevada Pale Ale – Victory Golden Monkey – Fuller India Pale Ale – Harviestoun Old Engine Oil og Rochefort 10. Vi nøjedes ikke med 10 cl af hver, så jeg vaklede hjemad med en mindre bøhmand på. Alle virkede i godt humør, da jeg gik. ( altså ikke fordi jeg gik ).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar