Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 23. januar 2011

Tid til en øl - Vendia Vinterbryg / Vendelbo Bajer



23. Januar 2011


Der har været gang i den i denne weekend. Var til kiropraktor med skulderen fredag – det går fremad, men der er stadig smerter og armen er begyndt at sove lidt.

Om eftermiddagen hentede vi vores nye bil – en Skoda Fabia Combi – Artic Green – hos forhandleren. Den er vi allerede glade for. Og derefter holdt vi afskedsmiddag for vores ældste datter, der skal studere et halvt år i Alicante i Spanien.

Det var et frokostbord med tunmousse, frikadeller, salater og andet godt, og vi serverede vin, vand og naturligvis øl til. Det blev til ”Samuel Adams Winter Lager”, Carlsberg 47” og ”Leffe Bruin”. Så var der noget til enhver smag. Vi åbnede også en af den yngste datters øl. Hun fik i fødselsdagsgave en øl skole ( ikke af mig ), som starter let med ”Tuborg Lime” og slutter med ”Newcastle Brown”. Hun er ikke rigtig kommet i gang med den, men Tuborg kom i en six-pack, så vi smagte en af dem. Hun er stadig ikke helt hoppet med på ølvognen. Jeg vil prøve om jeg kan lokke en ud af hende, så jeg kan give en ordentlig vurdering.

Lørdag formiddag var vi i lufthavnen for at sende datteren af sted. Det var første gang, hun skulle rejse helt på egen hånd, men hun stødte til en veninde i København. De skal bo på samme kollegium i Spanien. Hun er kommet godt derned og er blevet installeret, så nu glæder vi os til at besøge hende i uge 8.

Derefter kørte vi til Århus – i vores nye bil – til familefrokost ( uden øl og vin ) og sluttede af med fødselsdagsmiddag i Viborg.

Søndag var der kirken og endnu en fødselsdagsfrokost hos min svigerinde. Det var her, jeg fik serveret øl fra Vendia. Min bror havde fået nogle af firmaet i julegave, og havde fundet ”Vendelbo Bajer” frem.

Jeg skrev om den i maj, hvor jeg smagte den på Saltum Uldfestival.

”Vendelbobajer” var ganske rigtigt en ægte bajer – altså en mørk undergæret øl. Brygget på pilsner og karamelmalt, hvilket måske ikke er helt rigtigt, da karamelmalten sikkert er tilsat for at få den rigtigte farve. Man burde nok have brugt munchenermalt i stedet for at give mere fylde. Den er på 5,5%. Desværre blev den serveret ”misforstået” kold  og her mener jeg, at der er mange der tror, at bare en øl er køleskabskold, så er alt godt. Men det ødelægger smagen. Derfor er det svært, at give en ordentlig bedømmelse af øllet. Den stod flot klar i glasset med en god nøddebrun farve. Der var kun en ringe skumdannelse. Der var en udmærket note af karamel i duften, men det kunne slet ikke fornemmes i smagen – enten fordi den var for koldt eller fordi den overvejende er brygget på pilsnermalt. Den havde en neutral, let karakter. Eftersmagen var præget af en fin markeret bitterhed.

Denne gang var det på flaske og den var ikke for kold. Min bror undskyldte, da han godt ville have den lidt koldere, men faktisk fornemmede jeg karamelsmagen bedre denne gang end i Saltum. Der er brugt en del kulsyre, der giver en frisk – lidt for frisk, måske – karakter til øllet, men det er ellers en ganske glimrende repræsentant for ”bajeren”

Karakter 3+.
 
 
Derefter smagte vi ”Vinterbryg” fra samme bryggeri, og den mindede utroligt meget om bajeren. Samme procent ( 5,5% ) – samme farve og samme overdrevne brug af kulsyre. Her passer det bare dårligere, for øltypen skulle ifølge bryggeriet være en ”belgisk bruin ale”. Jeg må indrømme, at jeg havde svært ved at finde de briller frem. Den er for let og der er alt for lidt kraft og smag. Sammenlignet med ”Bajeren” forsvinder smagen hurtigt, og der er ikke en ordentlig afslutning på oplevelsen. Det er ikke svært at vælge mellem de 2 øl.
Karakter 2
Derefter tog vi til audition på ”Robin Hood”, der skal opføres på Skansen i Hals i år. Det er en musical af James og Adam Price, og der skal bruges en masse mænd, så jeg blev overtalt af kone og datter til at deltage. Jeg plejer jo bare at male kulisserne, men i år skal jeg altså på scenen i en lille rolle. Rollerne er ikke fordelt endnu. Man skulle opføre en dialog med en af Skansens faste skuespillere og synge en sang ( jeg valgte blandt 3 – ”Er du dus med himlens fugle” ) og danse en lille indlært koreografi. Jeg synes selv, det gik vældigt fint med det hele, så nu må vi se.  Kone og datter klarede sig også – efter sigende – godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar