Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 18. september 2008

Tid til en øl - Beer Festival / Specialiteter

18. September 2008
En af de store fordele ved en ølfestival er, at man kan smage en lille smule af øl, der er så specielle, at man vægrer sig ved at købe en flaske med 75 cl. Risikoen, for at det er for sært, er for stor.
I Århus smagte jeg f.eks en lavendeløl fra Stevns, der var for parfumeret for mig. ( Jeg smagte også et par gode Stevns øl ), og en lambic, der var noget så sur/syrlig.

Her på festivalen var den første sådan specialitet, vi stødte på ”Deus – Brut des Flandres” hos TSV Innovation. Den er brygget af Bosteel, der også brygger de glimrende øl ”Tripel Karmeliet” og ”Kwak”, men denne er en champagne-øl på 11,5%. Den bliver gæret i Belgien og derefter transporteret til Frankrig og omdannet til en mousserende drik ved hjælp af en gammel champagneteknik.  Den blev serveret lørdag kl. 15, hvor vi ”tilfældigvis” kom forbi.
Det er en klar, gylden øl med meget kraftigt skum, der hurtigt lægger sig, som man kender det fra mousserende drikke. Duften er af sød frugt, og mundfornemmelsen er selvfølgelig ekstrem livlig. Smagen er sødlig og rund, men alt i alt virker denne øl forfriskende pga kulsyren. Der er stort set ingen bitterhed i den. Man kunne udmærket servere den nytårsaften i stedet for champagne, men nogle vil måske spørge: ”Hvorfor?”
Tja – jeg har smagt både bedre og dårligere champagne, så mit svar må være; ”fordi det er sjovere.”
En af vennerne udbrød, at det jo ikke var en øl, og det er der sikkert mange, der vil give ham ret i, men det er det altså. Man bliver nødt til at udvide sin opfattelse af, hvordan øl kan smage.
Den er sikkert helt i top indenfor sin stil, men jeg giver den alligevel kun 3+ i karakter. Det er altså en øl ”for sjov”
I en af de første bøger, jeg læste om øl, var der beskrevet specielle øl fra alverdens lande, bl.a den finske Sahti. Den var beskrevet som en vildgæret øl, hvortil der bla  var tilsat spyt fra en brunstig vildorne. Det lyder godt nok – klamt. Så da jeg så, at man kunne smage den i den finske stand, håbede jeg, at man havde ændret på opskriften siden, for den skulle da smages. Jeg har ikke set den nogen steder i Danmark før. Nu er det jo en typebetegnelse, og der er sikkert mange forskellige udgaver. Denne hed ”Lammin Sahti”, og jeg må sige, jeg blev overrasket.
Jeg havde nok ventet lidt i stil med de belgiske spontangærede øl – syrlig og skarp, men dette var noget helt andet. Jeg spurgte fyren bag disken lidt ud på mit bedste skoleengelsk, og så vidt jeg forstod, er der brugt helt almindelig bagegær og der er tilsat enebær. Den er brygget på byg- og rugmalt, og er på 7,5%.
Det er en let uklar ( ufiltreret ) ravfarvet øl med hvidt skum. Duft af enebær og den har en anderledes, men særdeles god krydret smag med udpræget sødme, Eftersmagen er ligeledes krydret og pænt lang. Jeg mindes ikke noget om humlebitterhed. En meget spændende og overraskende øl, der blev kåret til ”Beer of the Year” på Helsinki Beer Festival 2008
Karakter 4+
Dagens sidste specialitet stod Jacobsen for, med deres øl ”Hopeless”. Et noget håbløst navn til en øl, men vi blev enige om, at det nok skyldtes en trykfejl. På den anden side er det et navn, man lægger mærke til og undrer sig over. Det er i alt fald en øl brygget uden humle, men derimod med røllike, porse, malurt og benediktinertidsel. – altså gode gamle bitterhedsurter.
Det er en gylden klar øl med fin skumdannelse. Fornemmelsen er frisk og smagen er præget af – jeg ville have sagt lidt ingefær – men det er formodentlig røllike eller benediktinertidsel, som jeg overhovedet ikke aner, hvordan smager. Bitterheden er middel og ikke så skarp, men eftersmagen er derimod lang og krydret.
Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar