Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 22. december 2009

Tid til en øl - Beer Here Jule IPA

22. December 2009

Til jul vi synger ofte 4-stemmige christmas carols i familien. Pigerne synger sopran og alt – min kone må synge tenor ( som jeg ellers plejer ) og så må jeg jo synge bas. Vi sætter satsen lidt op, men heldigvis kan min yngste datter synge meget høje toner uden besvær, så det er ikke noget problem. Det er meget dejlig at kunne musicere i familien, og vi nyder det alle meget.

I dag har jeg kørt mange timer i snevejr. Vi var på besøg i midtjylland for at bytte julegaver. Vejret var fint, da vi tog afsted, men omkring Randers begyndte sneen at falde og omkring Skanderborg lå sneen tykt. Her skulle vi forlade motorvejen, men jeg kørte bare forsigtigt, så der var ingen problemer. Vi blev nu kun et par timer, for sneen faldt tæt, og vi var lidt bekymrede for hjemkørslen. Vi klarede dog også denne gang det bakkede område omkring Ry, men nu sneede det hele vejen til Aalborg, og turen tog 1½ mere end normalt. Jeg bryder mig ikke om at køre for stærk og holdt farten på 60-70 km/t, men der var mange, der kørte hurtigere, og det virkede ikke hasarderet. Måske er jeg bare lidt for forsigtig, men skal der ske en ulykke, skal det i hvert fald ikke være på grund af min utålmodighed. Vel hjemme kunne jeg skrabe indkørslen fri for sne, og så kunne vi øve carols med pigerne.

Til aftensmaden fik vi rester af fiskesuppen med appelsin fra forleden og jeg tog en – synes jeg selv – velfortjent øl til.

Bere Here er Christian Skovdal Andersens nye bryggeri efter Ølfabrikken. Jeg har omtalt et par andre øl derfra tidligere, men nu er vi nået til juleøllen. ( rygter siger, af han desværre er på vej til Sydafrika, så måske kommer der ikke flere øl fra hans hånd ). På etiketten ser vi julemanden med et krus øl, samt et par misundelige rensdyr – og et banner, hvor der står ” Julen er humlens fest”. Derfor er det også en humlebitter ”JuleIPA” på 7,0% han har kreeret. Han skriver endvidere” Denne julejoviale IPA, der med bramfri bitterhed med sikkerhed vil give de kvalmsøde glögg-helvede juleøl en englelydsyngende ørefigen i julegave. Halleluja” Og jeg skal love for at humlen er i front med en bitterhed på 70 IBU ( findes under afsnittet: ”Teknisk ævl” ).

Det er en flot kobberfarvet øl med en del slør. Der er fine bobler, der fuldstændig usystematisk stiger op. Skummet er kraftigt og lyst gulligt. En kraftig citrusaroma rammer ens næse, med noter af appelsin og ananas ( der er tilsat appelsinskal ). Skummet føles meget blødt og lækkert, men øllet fremtræder ellers lidt aggresivt pga bitterheden. Smagen er fyldig med citrus og der sluttes som sagt af med en kraftig bitterhed.

Karakter 5

Spørgsmålet er om det fornemmes som en juleøl, men hele ideen er jo at gøre op med de søde, kvalmende, krydrede juleøl ( som jeg jo ellers godt kan lide ). Fakta er, at denne øl under alle omstændigheder er god og bitter.

Denne øl kan findes i specialbutikker, bla Ølkonsortiet




Ingen kommentarer:

Send en kommentar