Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 5. december 2009

Tid til en øl - Raasted Juleøl

5. December 2009

I dag skulle vi have været på Fyn, men måtte aflyse pga sygdom - langvarig hosten. Så bliver det til en tur mellem jul og nytår i stedet. Tiden gik i stedet med at vaske gardiner i min mors nye hus. Det er meningen, hun skal flytte i næste weekend.

Raasted Bryghus ved Randers har siden starten i 2005 været blandt de bedste i landet, men konkurrencen fra billigere ( og ringere ) øl, har fjernet dem fra supermarkedernes hylder. I foråret lukkede bryggeriet, men er heldigvis startet op igen. Produktionen er lagt om, så man bla. kan købe øllet i små 33 cl flasker.

Årets juleøl er brygget på münchernermalt, samt karamel- og chokolademalt. Der er tilsat ekstra rørsukker og brun kandis, og den er krydret med koriander. Dette giver noget i retning af en mørk tripel på 8,5%.

Jeg drak denne øl af mit Kwak-glas, fordi det er ikke så tit det kommer i brug – og faktisk viste det sig at passe fint til øltypen.

Det er en flot mørkgylden øl med orange skær. Den er temmelig sløret, men man kan alligevel godt se boblernes livlige brusen. Skummet er hvidt og føles meget blødt, men det forsvinder hurtigt. Der er en dejlig krydret aroma. Øllet føles meget blødt og fyldigt i munden. Dejlig kompleks smag med sødme og krydderi. Lang eftersmag, hvor bitterheden kun lige er antydet.

Karakter 5

Det var en fornøjelse at smage denne øl. Jeg forsøgte at dele glæden med min kone og min datter. De skulle bare lige smage, men det gad de ikke. Øl smager som øl, sagde de.

Det er godt at Raasted er tilbage og jeg vil sige – stærkere end før. I hvert fald kan jeg se på mine noter, at denne juleøl er væsentlig bedre end 2007 udgaven. Jeg købte en 33 cl flaske, men den fås også i 75 cl. Jeg bliver nok nødt til at teste, om den er ligeså god. Kan købes hos Ølkonsortiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar