Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 9. december 2009

Tid til en øl - Hornbeer Juleøl

9. December 2009

Nogle gange bliver man slemt skuffet, når man smager øl. Hvis man tidligere har smagt glimrende eksemplarer fra bryggeriet, forventer man nærmest at alle øl er gode. Og det behøver naturligvis ikke at være tilfældet.

Hornbeer lavede i 2008 Årets øl – ”Carribean Rum Stout” – som er en utrolig god øl ( jeg har ikke fået skrevet om den endnu, men det kommer nok engang ). Derfor var mine forventninger til deres ”Juleøl” også store

Den er brygget i den belgiske tradition men med mere humle og der er tilsat krydderier og belgisk trappistgær. Det lyder jo godt

Det er en mørkebrun dubbel på 7,5% med en ganske behagelig krydret duft, samt lidt røg. Men smagen rammer helt ved siden af mig. Det er en sur tobaksagtig note, der minder lidt om gammelt værtshus og dette bliver understreget af den ekstra bitterhed. Jeg bryder mig ikke om det, og er mest til sinds at regne det for en ølfejl, men måske er der andre der holder af denne smag. Min svigersøn brød sig bestemt heller ikke om den, så vi skyndte os at åbne en juleøl fra Herslev og det var klart bedre. Den skriver jeg om senere.

Karakter 1

Mine tidligere indtryk af Hornbeer er heldigvis ikke blevet ødelagt, så jeg vil stadig glæde mig til nye øl fra bryggeriet, men hvis denne er, som den er planlagt, er det for mig en ”Ommer” – og så var den ikke engang billig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar