Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 3. december 2009

Tid til en øl - Jul i Underhuset

3. December 2009

Efter dansen stod aftensmaden på sushi. Vi fandt en flaske sake frem og tog et par små glas, men efter maden tog jeg dagens kalenderøl frem.

Det var ”Jul i Underhuset” fra Thisted Bryghus. Det er en øl fra 2009 og den danner par med ”Jul i Overhuset”, som jeg skal smage i morgen. Mit bud er umiddelbart, at det er samme opskrift, men brygget på henholdsvis under- og overgær. En anden mulighed er at man har genbrugt opskriften fra ”Juleren”, men givet flasken en anden etiket. Begge øl er på 7,9% og ”Underhuset” er også økologisk – humle og byg.

Jeg har ikke smagt ”Juleren” i år, men husker den ikke for noget særligt – en neutral guldøl. ( Min favorit er Thy ”Julefnug” ).

På ”Underhusets” etiket ser vi det engelske parlament med de 2 sider overfor hinanden og udenfor vinduet knejser Big Ben. Forrest står 2 politikere og råber af hinanden, som man ofte gør det i engelsk politik. En humoristisk og anderledes etiket.
Det er en mørkgylden øl med hvidt og blødt skum. Den er klar med mange livlige bobler. ( der er tilsat ekstra CO2 ). Alligevel føles øllet blødt og rundt. Duften er præget af lys malt. Denne maltede note går også igen i smagen, men afløses af et lidt syrligt strejf af bær og citron. Der kommer en lidt sen bitterhed i eftersmagen.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar