Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 18. marts 2009

Tid til en øl - Erdinger Dunkel

18. Marts 2009
I dag åbnede vi køleskabet til frokost, og så, at udvalget ikke være specielt stort. Så vi besluttede at gå på cafe og spise frokost. Det gør vi ellers ikke tit, det bliver oftere til aftenmaden vi går ud og spiser. Vi valgte Cafe Spiret i Aalborg, og de havde et fint og velassorteret spiserkort. Der var salater og sandwich, pasta og burgere og i mange varianter. Min kone valgte en dejlig pariserbøf med rødbeder og kapers og rå æggeblomme ( hun er ikke blevet syg ) og jeg fik pasta med kylling og bacon og en lækker karrysauce.
De havde også et rimeligt udvalg af specialøl, men sortimentet undrer mig nu lidt. Der var 4 temmelig intetsigende pilsnere – Budweiser, Tiger, Corona og Peroni. Hvordan de får nogle af disse solgt ved jeg ikke, for man kan også få den tjekkiske pilsner Staropramen på fad. Og det må alle da vælge. På hanerne har de ellers Carl’s Ale, Kylle Kylle og de allestedsværende Hoegaarden Wit og Leffe Blond. Men de udvider da sortimentet en del. Derudover kan man få 2 flaskeøl fra Nibe – Honey Ale og Anker Porter, samt 2 weissbier fra Erdinger. Så alt i alt et pænt varieret udvalg.
Jeg vaklede lidt mellem Staropramen og Erdinger Dunkel, men valgte den sidstnævnte, og det har jeg ikke fortrudt.
Erdinger Dunkel er en flor mørkebrun øl med blødt hvidt skum. Det blev her serveret i et rigtigt Erdingerglas, hvilket jo altid trækker op. Duften er præget af ristet malt, men overgæren producerer også nogle krydrede noter af nelliker. Der er en livlig bobleudvikling, hvilket også mærkes som en perlende, prikkede fornemmelse. Smagen er meget lig aromaen med en fin eftersmag uden den store bitterhed. Alkoholprocenten er på 5,6%
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar