Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 2. marts 2009

Tid til en øl - Zinne Bir

1. Marts 2009
I dag har vi været til fødselsdag. Min far fylder 82 i morgen, og havde inviteret til eftermiddagskaffe med chokolade og lagkage. Det meste af familien var samlet og vi havde en god og hyggelig eftermiddag. Vi havde hver især hjulpet lidt til med boller og andet kage, men min far havde lavet et par lagkager. Han er uddannet bager og konditor og selvom han aldrig har brugt det professionelt siden, sidder den gamle kunnen stadig fast.
Han havde ikke mange ønsker ( som han selv sagde: ”I min alder har man fået det meste af hvad man ønsker sig” ), så ham fik en del vin og chokolade, og en enkelt cardigan.
Derefter gik turen ned til efterskolen med den yngste, og så hjem og slappe af og slå mave.
Det blev ikke rigtig til øl i aften ( det hænder af og til ), men jeg fik jo også godt forleden.
I 2007 blev et nyt bryggeri stiftet i Bruxelles – Brasserie de la Senne. Det er svært at finde oplysninger, da den engelske udgave af deres hjemmeside er under konstruktion og mit franske er ikke helt godt. Det ser ud til at Yvan de Baets og Bernard Leboucq ville lave et rigtigt håndværksbryggeri med ufiltreret, upasteuriseret og flaskegæret øl.
”Zinne Bir” ( Brussels’ people ale ) beskrives som en blond/pale ale type. Den er på 5,5%.
Det er en sløret lys gylden øl, der er eftergæret på flaske. Den har et svagt hvidt skumlag. Umiddelbart genkender jeg ikke en blonde i hverken duft eller smag, men derimod en tilnærmelse til amerikansk pale ale. Duften er præget at citrus bitterhed og vi har med en kraftig humlet øl at gøre. Mange nye mikrobryggerier i Belgien har øget bitterhedsniveauet, med inspiration fra amerikansk mikrobryg. Det er nok forståeligt – vi gør jo selv det samme herhjemme. Det er en glimrende øl, men jeg forbinder den ikke med Belgien, og det påvirker nok bedømmelsen lidt. Mine kolleger foretrak den klart frem for den syrlige øl, der var først på programmet.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar