Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 16. oktober 2008

Tid til en øl - Brøckhouse Epic IPA

16. Oktober 2008
I dag fik vi så sat hindbær og min yngste datter viser heldigvis en vis interesse for at hjælpe til i haven – dog helst ikke før middag. ( man skal jo lige stå op først ). Eller har det været en handledag, især for at finde ingredienser til japansk mad. Min datter fik en japansk kogebog i fødselsdagsgave og nu skal den prøves af, når vennerne fra efterskolen kommer på besøg på lørdag. Jeg har i den anledning investeret i en japansk øl, men mere om det senere.

På ølfestivalen i København var vi også en smut forbi Brøckhouse’s stand, hvor mine venner smagte ”Epic IPA”, mens jeg smagte noget andet. De var meget begejstrede og jeg har siden tænkt at den må jeg da også smage engang ved lejlighed. Især fordi medarbejderen ved standen meddelte, at man sikkert vil ophøre med at producere Epic-serien, da der ikke er afsætning nok. Den findes ikke i almindelige butikker og den er noget dyrere end de andre ”normale” øl fra Brøckhouse. Og nu var lejligheden der så.

Den er en videreudvikling af den oprindelige IPA, der vandt prisen som ”Årets nye øl ” i 2002.
Den er siden kommet med i den danske ølkanon som Danmark første IPA. Med den nye Epic udgave har man skævet til de amerikanske dobbel og tripel IPA’er. Alkoholprocenten er røget fra 6,0% op til 9,5% og humleniveauet er ligeledes røget i vejret.

Den er brygget på store mængder Pale ale-, Münchener- og Karamelmalt for at give en fyldig maltsmag, og det er også medvirkende til den flotte ravfarve. Øllet føles livlig og mundhulen bliver udfordret både af kulsyre, humle og alkohol. I den oprindelige IPA havde man brugt Cascadehumle, men her er yderligere brugt Amarillo, Simcoe og Columbus, der giver noter i retning af grape, fyr og krydderurter. En meget nuanceret og varieret palet. Desværre trænger det høje alkoholniveau igennem på en lidt sprittet måde, jeg ikke bryder mig om. Eftersmagen er præget af de mange smagsindtryk og en markant bitterhed.
Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar