Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 20. oktober 2008

Tidtil en øl - Fiddler's Elbow

20. Oktober 2008
Til aften - da vi kom hjem - så vi at vores lille kattekilling haltede. Jeg tror, dens ene hofte er gået af led, men det har ikke været muligt at komme til dyrlægen, for der er lukket. Undtagen på dyrehospitalet, hvor der er 100% ekstra betaling for behandling. Så den lille kat må klare sig til i morgen. Heldigvis havde vi noget smertestillende til katte, som den har fået en halv tablet af, så nu sover den i det mindste. Stakkels dyr.

Og så til noget helt andet.
Der var engang – hvor man have et stor udvalg af udenlandsk øl i den lokale Brugs. Det var mest engelsk ale, men også en del belgisk. Det var før jeg rigtig var begyndt at interessere mig for øl, men min kone syntes, at jeg skulle prøve og købte indimellem nogle med hjem.
Jeg kan huske navne som ” Monty Python’s Holy (Gr)ail” og ”Hobgoblin”. Disse øl er desværre blevet fordrevet af et meget mindre udvalg af dansk mikrobryg, der ikke alle lever op til standarten.

”Hobgoblin” er en øl fra den britiske bryggeri ”Wychwood” der ligger i byen Witney i Oxfordshire.
Bryggeriet har navn efter den gamle middelalderskov Wychwood, der allerede var omtalt i ”The Doomesday Book” og dengang dækkede en stor del af West Oxfordshire. Den tilbageværende skov ligger lige udenfor Witney.
I 1841 blev Clinch Brewery bygget i byen og det fortsatte indtil 1961. I 1983 købte Paddy Glenny bryggeriet og han fik 2 år senere en kompagnon i Criss Moss. De ændrede i 1990 navnet til Wychwood Brewery.

Wychwood øl har navne, der er som sprunget ud af den populære Fantasy-verden. Det er øl, der kan drikkes til rollerspil. ”Hobgoblin” – ”Circle Master” – ”Black Wood” – ”WychCraft”, for bare at nævne nogle.
Jeg så i Ølkonsortiet, at de havde fået et par Wychwood øl på hylderne, og måtte lige smage ”Fiddler’s Elbow”
For en musiker er ”Fiddler’s Elbow” et interessant navn. Det er skovens spillemand, der spiller vores bekymringer væk, og hans albue flyver frem og tilbage og nærmest hypnotiserer os til at følge ham og hans musik.
Øllene fra Wychwood har ikke været til at købe i et stykke tid. Jeg smagte en dåseudgave af ”Hobgoblin” sidste år og blev en smule skuffet, så jeg er lidt spændt på denne her.

Det er en ravfarvet ale på 5,2%. Den er brygget på byg- og hvedemalt  og det giver en livlighed til øllet med mange små bobler. Skummet er tykt og hvidt og der er en fin blomsteragtig aroma.
Det er en frisk øl med en behagelig smag af blomster og et lille snert at citrus fra Styrianhumlen.
Eftersmagen er god og har en fin bitterhed. Det var en positiv overraskelse, så måske skal jeg give ”Hobgoblin” en chance til.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar