Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 24. oktober 2008

Tid til en øl - Seven Giraffes

24. Oktober 2008
I dag var jeg lige en smut omkring Ølkonsortiet i Aalborg for at købe en engelsk ale. Jeg havde jo forleden smagt ”Fiddler’s Elbow fra Wychwood og kunne godt tænke mig en af de andre fra bryggeriet, men desværre – de var allerede væk. Der er hurtig udskiftning i den butik.
”Hvad skal jeg så smage?” sagde jeg og kiggede fortvivlet på det enorme udvalg af øl og kunne ikke bestemme mig.
”Du skal da have 7 giraffer” sagde Svend, der bestyrer butikken.
”Hva’ pokker”, tænkte jeg ” er han begyndt at sælge Albani øl.” Det kunne såmænd også godt passe på prisen. 7 giraføl fra Albani koster vel ca. det samme som en enkelt af de andre øl i butikken. Men heldigvis havde han noget andet i tankerne.

”Seven Giraffes” fra et bryggeri jeg ikke før havde hørt om – troede jeg. ”Williams Bros Brewing Co.” er de samme folk som står bag de historiske øl fra ”Heather Ales”. – Og dem kan jeg vældig godt lide.
Og giraffen så enormt sød ud, så den købte jeg med hjem.

”Seven Giraffes” er en helt ny øl, der ikke engang er kommet med på deres hjemmeside endnu
“William Bros Brewing Co.” ligger i Alloa i det centrale Skotland og er skabt af Scott og Bruce Williams, der har 8 andre med på holdet. De har brygget de historiske øl siden 1992, men i 2004 købte de et gammelt bryggeri i Alloa og har siden opbygget et alternativt supplement til ”Heather Ales”.

”Seven Giraffes” er brygget på 7 forskellige malte (?) og der er yderligere tilsat Hyldebær, Citronskal og – som noget nyt – humle.
Øllet står utroligt flot i glasset. Der er ingen bobler, så det ligner flydende rav. Skumtoppen er hvid og holder sig fint. Man fornemmer meget tydeligt hyldebærblomst i aromaen. Fornemmelsen i munden er skarp og frisk. Smagen er præget af hyldebær. Lige i starten tænker man, om det er en øl eller en hyldeblomstdrik, men så tager humlen over og afgør den sag. Jeg fornemmer mest citrussmagen i eftersmagen, der er dejlig lang, syrlig og pænt humlet.  
Karakter 4

Denne øl bør blive en af næste sommers store øl. Den er frisk og let og slukker tørsten godt, samtidig med den byder ind med lemon og humle. Jeg kunne forestille mig, at den var god til thaimad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar