Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 12. oktober 2008

tid til en øl - Willemoes / Ærø / Rochefort 8

12. Oktober 2008
Har lige været til dejlig middag hos min lillebror og hans kone. Deres søn og svigerdatter var der også med det nye barnebarn, der skal døbes inden længe. Hun er meget sød og rolig, og denne gang var hun også vågen.
Middagen bestod af  kinesisk wokmad, og det var yderst lækkert.
Min lillebror havde fundet 3 øl frem og den første var en jeg ikke kendte – ”Willemoes 200 år” fra Vestfyen Bryggeri. Her i 2008 fejrede byen Assens deres store bysbarn – søhelten Peter Willemoes.  Han har jo lagt navn til flere af Vestfyens bryg, men i anledning af 200 års jubilæet blev denne særlige øl brygget. Willemoes døde 24 år gammel – den 22. marts 1808
Den er brygget på pilsner – og karamelmalt, hvilket giver en flot rødbrun farve. Karamellen mærkes både i duften og smagen, der er en smule sødlig. Måske også lidt i overkanten, men den passede fint til den kinesiske mad. Der er brugt Styrian fra Slovakiet og Goldings fra England. Det giver dog kun en svag til middel bitterhed i eftersmagen.
Karakter 3

Derefter fik vi en ”Marstal India Pale Ale” fra Bryggeriet Rise på Ærø. Jeg har før med stor fornøjelse smagt deres bock med valnød, og jeg har også tidligere smagt denne IPA. Det er en mere fredsommelig udgave, end den øl jeg fik i går fra Brewpub.
Det er en lys gylden øl med hvidt skum og en lidt humlet aroma. Den er brygget på pale ale malt, tørristet hvede og ekstra sukker. Fornemmelsen er frisk og humlen fornemmes, men er ikke gennemtrængende. Der er brugt engelsk First Gold og amerikansk Cascade. Eftersmagen er middel bitter
Karakter 3

Til desserten fik vi ris a la mande. Det har jeg ikke fået siden sidste jul, men det er jo altid en lækker dessert, og nu skal vi til at vænne os til den igen. Det er heller ikke svært, så jeg har vist fået spist lidt for meget.
Min lillebror havde i Brugsen fundet en ”Rochefort 8”, lillebroderen til den fantastiske 10er. Den viste sig at passe fint til dessert.
Det er en mørk belgisk Trappistøl, med en dejlig fyldig duft af malt og mørke frugter. Fornemmelsen er meget lettere end hos 10-eren, men der er stadig fylde i smagen, der har noter af dadler og blommer. Den har en procent på 9,2%. Det er en øl der minder en del om sin storebror, men den er lettere. Min bror sagde, at det netop var grunden til, at han nok foretrak denne fremfor 10-eren. Jeg har jo en forkærlighed for søde, fyldige belgiske øl, så jeg har stadig min favorit.
Men en dejlig øl er det. Rochefort-gæren fornægter sig ikke.
Karakter 5

Derefter fik vi kaffe og te, og et par slikskåle med diverse indhold, så vi rigtig kunne forspise os.
En rigtig hyggelig aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar