Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 27. oktober 2008

Tid til en øl - Kronenbourg Blanche

27. Oktober 2008
Det er meget sjældent at se blå flasker til øl, men ”Blanc” fra bryggeriet Kronenbourg kommer netop i denne farve. Det ser enormt flot ud. At det så måske ikke er den bedste farve til at holde sollyset ude er en anden sag. Den brune flaske er bedst eller evt. den grønne, så når man ser f.eks klart glas omkring en øl, er det sikkert fordi, det ser godt ud.
Der er mange der foretrækker dåseøl, men jeg synes personligt, de er for ens og kedelige. En del af glæden ved at drikke øl er variationen i flaskens form og farve. Det er med at bruge alle sanser, når vi drikker vores øl.
Og den blå farve virker frisk og indbydende. Flasken har ydermere en speciel form med en indsnævring, der giver et godt greb, og man har skrevet 1664 med forhøjede bogstaver. ( se billede, hvor man også kan se min humleplante i baggrunden. ).

Kronenbourg ligger i Alsace i det østlige Frankrig. Hovedkvarteret ligger i Strassbourg, men produktionen blev i 1850 flyttet til det højere beliggende Cronenbourg pga oversvømmelser.
”Blanc” er en Witbeer efter belgisk mønster. Den er brygget på helt lys malt. I gamle dage blev malten lufttørret, hvilket gav en hvidlig malt. Deraf navnet. Det gælder sikkert stadig, men om man bruger tekniske hjælpemidler, ved jeg ikke. 
I en belgisk witbier er der normalt brugt omkring 40% hvedemalt, modsat de tyske hvor mindst 50% skal være hvede. Det oplyses ikke, hvordan forholdet er i denne øl, men den minder om en let belgier.

Det er en meget lys, næsten hvidlig øl på 5,0%. Den er sløret af gærrester og toppet af fint hvidt skum. Duften er krydret med koriander og citrus og fornemmelsen er livlig i munden. Smagen er lettere end f.eks Hoegaarden Wit. Den virket mindre parfumeret, selvom den stadig har præg af  koriander og appelsinskal.
En dejlig let forårs- og sommerøl, der nok ikke helt kommer til sin ret på nuværende tidspunkt.
Karakter 3+

I morgen aften skal jeg til en spændende ølsmagning i Ølkonsortiet, hvor vi skal smage helt nye øl fra de amerikanske bryggerier ” Hoppin’ Frog” og ”Jolly Pumpkin Artisan Ale”. Det glæder jeg mig til, og jeg skal nok få skrevet noget om dem senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar