Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 21. oktober 2008

Tid til en øl - Neuzeller Original Badebier

21. Oktober 2008
I dag var den lille killing ved dyrlægen. Han fandt dog ingen brud eller noget der var gået af led, men mente det var en forstuvning af knæet, så nu håber vi den kommer over det. Den er også begyndt at støtte lidt på benet, men det ser nu stadigt forkert ud. Den er dog ikke særlig påvirket af det, men er begyndt at tosse rundt igen – springe ned fra stole og sådan noget – til vores store forskrækkelse.

Efter sådan en kold regnvåd dag, ville det være godt med et dejligt varmt karbad, og så kunne man jo bruge dagens tyske øl – en ”Badebier” fra Neuzeller. Dels kan man drikke den, men man kan også hælde den direkte i badevandet. ”Deutschlands erstes Bier zum baden und trinken”
Gærresterne virker fugtighedsgivende og der er mineraler og vitaminer i. Humlen virker beroligende og kulsyren gavner blodgennemstrømningen. I hvert fald hvis man skal tro brugsanvisningen. Efter et ølbad vil man føle sig som nyfødt.

Jeg har desværre ikke selv prøvet denne behandling. Dels har vi kun brusebad, og så er det jo nok lidt spildt – dels er jeg lidt for nærig med min øl, så jeg har kun smagt den.
Men jeg har da hørt, at det skulle være sundt for håret, at vaske det i øl, så måske er der noget om det.

Bryggeriet ”Neuzeller Klosterbräu” ligger i Neuzelle i Tyskland, og har til huse i et gammelt kloster fra 1200-tallet. Der er brygget øl, der i over 400 år, men i1992 blev det overtaget af de nuværende ejere. De brygger flere forskellige øl, bla. denne ”Badebier” og en tilsvarende ”Anti-Aging Bier”

”Original Badebier” er en mørk, næsten sort øl med brunligt skum. Den kan vel karakteriseres som en dunkel eller måske en schwarzbier. Skummet en kun middelkraftigt, så hvis man vil have et skumbad, må man bruge en del og hælde fra stor højde. Duften er præget af ristet malt. Fornemmelsen er let og frisk, som det ofte er i tysk øl og smagen er domineret at ristet malt med noter af chokolade og rosin. Eftersmagen er god , med en let bitterhed.
Karakter 3

Måske var mine forventniger sat lidt højt, for den virker en smule anonym sammenlignet med mange andre tyske mørk-øl. Men jeg vil alligevel mene det samme, som denne anmeldelse jeg så engang : ”This beer is better in you than on you”.
Måske må man tage på kurophold i Tyskland for at prøver den udvortes virkning af øl. Ellers støder man jo nogle gange på en øl, der vil gøre større gavn i håret end i maven, men det er heldigvis ikke så tit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar