Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 2. april 2015

Tid til en øl - Brewfist Terminal Pale Ale


2. April 2015

Her til aften fik vi et påskemåltid i kirken i anledning af Skærtorsdag. Der var dækket op i midtergangen og efter gudstjenesten stod den på lam, kylling og frikadeller. Hyggelig tradition, hvor der kommer flere og flere til hvert år. – Men det er vin, der bliver serveret. Måske pga af ordlyden i testamentet, men sikkert mere fordi menighedsrådet er til vin i stedet for øl.

Til frokost tog jeg mig til gengæld en øl og en bjesk med porse, enebær og timian. Øllet var endnu et bryg fra Brewfist. Denne gang en ”Terminal Pale Ale”.

Den er lavet til Brewfist’s egen pub ”Terminal 1”, hvilket jo forklarer navnet. Det er en klar, lysgylden øl med mange små bobler og hvidt skum. Der er god humlearoma af exotisk art – grape, mango, papaya og appelsin. Humletypen er Citra og Summer, der jo netop er kendt for disse sødere, asiatiske noter. Den føles blød og temmelig let i munden. En noget tynd smag viger hurtigt for bitterhed ( 30 IBU ).

Det skal så nævnes at alkoholprocenten kun er 3,7%, og det er jo prisværdigt, at man forsøger sig med lav-alkohol øl med smag. Men ofte bliver det til ”noget tyndt med humle”. Jeg må jo nok konstatere, at jeg ikke er så meget for lav-alkohol øl. Til gengæld er aromaen dejlig, så det trækker opad.

Karakter 3

To Pale Ales efter hinanden gør jo en sammenligning lettere. Selvom jeg synes, markedet næsten drukner i Pale Ales og IPA’er, er der trods alt forskel på kvaliteten, og jeg vil til enhver tid foretrække ”Oregon” fra Summer Wine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar