Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 27. januar 2022

Tid til en øl - Frederikshavn Fladstrand Classic / To Øl Implosion


27. Januar 2022

Det er også den gamle betegnelse for Frederikshavn, der lægger navn til Frederikshavn Bryghus' udgave af en classic. 'Fladstrand Classic' er en smuk kobberfarvet øl på 4,8%. Skummet på toppen er ganske pænt, men lidt ujævnt i udrykket. Der er en fin duft af malt, brød og rosin. Den har en god fylde og smagen holder sig i den maltede ende af skalaen. Bitterheden når kun op på 20 IBU, og derfor blev jeg lidt overrasket over , hvor godt den trænger igennem i afslutningen. En ganske vellykket classic.

Karakter 4


I går åbnede jeg den sidste alkoholfrie øl i denne 'hvide januar'. Jeg har ikke udelukkende drukket alkoholfrie øl, men jeg har drukket adskillige flere end i en normal måned. Og jeg må sige, at det ikke er noget, der har fanget min interesse. De fleste har ikke været særlig gode.

'Implosion' fra To Øl hører dog til dem, der udmærket kan drikkes. Det er en lysende, solgul øl - med diffust skum på toppen. Der er en frisk, let humlet duft af citrus, og hele indtrykket er i retning af en yderst let 'session IPA'. Smagen er frisk og præget af citrus og orange, og en ganske fin bitterhed til slut.

Karakter 3

Selvom denne øl kan sammenlignes med et let IPA, er det alligevel ikke det samme, og det er klart min største indvending mod alkoholfrit øl. Det smager ikke af det, man forventer af en øl, og hvis det er så anderledes, kan jeg ikke helt forstå konceptet. Så vil jeg hellere drikke noget andet - sodavand, juice eller sågar vand. Den eneste øl jeg mindes har smagt af øl er 'Krombacher Alkoholfrei', men den må jeg vist gensmage for at se, om jeg husker rigtigt.

Hvis jeg skal have alkohollette øl, kan jeg se, at jeg foretrækker de syrlige typer som Gose og Berliner Weisse. Nogle vil nok hævde, at de heller ikke smager af øl, men det er en stil - en speciel øltype, hvorimod de andre bare virker lidt for kunstige.

Nu må vi se til næste januar, om der er kommet flere gode alkoholfrie øl på markedet.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar