Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 6. januar 2021

Tid til en øl - Løkken Bryghus Mørk Kutterøl


6. Januar 2021

I efteråret fik mange bloggere en sending øl fra løkken Bryghus. Mange af disse øl er nu blevet anmeldt og heldigvis er meningerne ofte divergerende, for smag og behag er jo noget personligt.

Der var 4 øl i sortimentet, der ikke var med i sendingen, men de kom her i december som en ekstra julegave fra bryghuset. Der er tale om helt nybrygget øl, så det kan være spændende at smage i løbet af vinteren.

’Mørk Kutterøl’ har vist været med fra starten og jeg anmeldte den også i oktober 2010. Der var jeg ikke så begejstret, men nu er der jo kommet ny brygger og mere erfaring med bryggeriet.

Navnet henviser til at Løkken tidligere var en stor fiskeriby med mange både, der blev trukket op på stranden. Det er typisk for Vestkysten og kan enkelte steder ses endnu.

’Mørk Kutterøl’ er en dark ale på 5,2%. Og det må siges den er ’mørk’. Man kunne måske forvente en slags ’brown ale’, men denne øl er kulsort. Skummet er kraftigt og en smule offwhite hen imod lysebrunt. Dejlig duft af ristet malt og en lille smule frisk humlearoma. Med så sort en øl tænker man måske ’tung og kraftig’, men det er en letdrikkelig øl med en behagelig mundfylde.

Fint afstemt balance mellem malt og humle. Jeg vil næsten sige, det er en mest helstøbte øl, jeg har smagt fra bryggeriet.

Karakter 4

Det er 10 år siden jeg anmeldte den sidst, og jeg kan naturligvis ikke helt huske det. Men umiddelbart vil jeg sige, der er sket store fremskridt. Der har været en dygtig brygnisse på arbejde her i juletiden.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar