Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 29. marts 2023

Tid til en øl - Øl fra Gjøl / Coolhead


 29. Marts 2023

Forleden da jeg var hos ølsmageren på Gjøl for at vælge øl til vores smagning, åbnede han en øl fra det finske bryggeri Coolhead. Der er altid spændende smagsprøver ved besøgene.

Coolhead blev grundlagt i 2016 i Tuusula af Cleber Goncalves, men flyttede i 2021 til Wiikki i Helsingfors. De fokuserer på Nordic sour og IPA. En blanding af ren og minemalistisk nordisk smag blandet med farverige og spændende nuancer fra troperne.

'Salted Liqurice Raspberry Sour, er betegnet som en 'nordic sour', men når der er salt i, er det i min verden en gose. Selvom der er tilsat mange smagsvarianter.

5,0% alkohol, en smuk orangerød farve og tydelig smag af alle ingredienser. En raffineret øl.

Karakter 4

Jeg havde bedt om 2 forskellige slags sour og og havde jo allerede en italiensk gose på menuen, så derfor foreslog Jesper en 'pastry sour'. Det er en øltype, jeg ikke kender til, så det lød jo vældig spændende. Jeg kender pastry stout, hvor opgaven er, at det ikke bliver for vammelt sødt- selv for en sukkergris som mig.

'Cranberry Fudgesicle' er på 7,0%. Den er rød af bærrene og virker næsten tyktflydende. Jeg synes den minder om rabarbertrifli, med blanding af syre og sødme. Jeg kender ikke en tranebærtrifli, men det er jo nok det, der giver syren. Dessert på dåse. En spændende oplevelse, men det bliver ikke umiddelbart en favoritstil.

Karakter 3+




Ingen kommentarer:

Send en kommentar