Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 24. maj 2014

Tid til en øl - Mandarin Dream / American Pale Ale / Harbour IPA


24. Maj 2014

Min computer har været i stykker et stykke tid, så jeg ikke kunne starte windows op, men heldigvis kom min datter og svigersøn på besøg – og han er lidt af en troldmand på computerområdet. Så nu fungerer det igen.

Det er dog blevet tid til at smage lidt øl alligevel, og såmænd også noget vin.

Jeg kan bedst lide at smage på mine øl uden at læse for meget om dem i forvejen, så mine indtryk kan være så fordomsfri som muligt. Men det kan godt give bagslag, fordi man af navnet forventer noget man ikke får.

Det gjorde sig gældende med ”Mandarin Dream” fra Vestfyen. Øllen er en del af Kvickly’s Ølvalg.

Etiketten er holdt i et oriantalsk design, der passer godt til navnet, men som fik mig til at tro at jeg ville smage sødlig appelsin ( mandarin ) i denne hvedeøl. men det gjorde jeg ikke.

Det er en meget smuk, gylden witbier på 5,9%. Der er brugt 40% hvedemalt og engelsk alegær, så det er ikke en tysk inspireret hvedeøl. Men der er ikke mandarin i. Til gengæld har man brugt en ny tysk humlevariant – ”Hallertau Mandarin” – og endda givet et ekstra skud humle inden tapningen ( med det deres nye HOPGUN-system.

Det giver en aroma præget af humle og hvad jeg troede var bitre curacaoappelsiner. Smagen er ligeså og nu er jeg jo i forvejen ikke så meget til humle. Her var forventningerne yderligere indstillet i en anden retning, så jeg blev noget skuffet. Måske skal jeg til at læse op på forhånd.

Karakter 3

Dagen efter smagte jeg ”Flora Wit” fra Indslev, men den var med i konkurrencen sidste år, og jeg har skrevet om den før. Mine indtryk var meget lig det, jeg skrev sidste år. Men den lå i kassen med ”Ølvalg 2014”

Lørdag spiste vi på restauranten i Utzoncentret. Et koncept med 3 lækre retter og vinsmagning. I stedet for at købe vin til maden, kan man smage 3 hvidvine, inden man vælger og ligeledes 3 rødvine. De var meget forskellige, så det er en glimrende ide. Især for sådan en som mig, der har svært ved at skelne vine fra hinanden, hvis der går lang tid imellem.

 

 
Fur ”American Pale Ale” er en flot gylden øl med masser af bobler. Kraftigt hvidt skum og en behagelig duft af citrushumle – Cascade. Den er ikke dramatisk eller ekstrem i udtrykket, men let og behagelig, og med en fin balance mellem malt og humle. God men en smule afdæmpet.
 
Karakter 3+
 
I går var svigersønnen som nævnt på besøg og han kan bedst lide lyst øl. Så jeg gik i skabet og fandt en Harbour IPA fra Bryggeriet Braunstein. Og her blev jeg atter narret af navn og etiket. Det fremgår ikke på noget måde at dette er en ”black IPA”. Den er på 4,8% og har en god balance, hvor humlen får lov at komme frem. Så min svigersøn var ikke helt afvisende. Der er også en sødlig ristet maltsmag og jeg syntes endda at fornemme et strejf af lakrids. En fin øl på trods af overraskelsen.
 
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar