Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 14. maj 2014

Tid til en øl - Øræk Hunting Beer


14. Maj 2014
Kvickly har endnu engang sat et ølvalg i gang, og tidsfristen for at stemme udløber i morgen. Så jeg må siges at være noget bagefter. Jeg har simpelthen ikke opdaget det denne før – før lokalformanden lagde det ud på Facebook. Så jeg var i Kvickly og erhvervede mig øllene. Så må anmeldelserne komme for sent, og så kan man se, hvordan udfaldet burde været blevet.

Kvicklys ølvalg drejer sig om 10 øl, men de er nu smarte. For i afdelingen – under banneret ”Ølvalg 2014”, var der ikke blot 10 øl men 14. Og da jeg ikke vidste hvilke der var tale om købte jeg alle fjorten. Så fik jeg også en ”Bamberg” med fra Indslev. Den glæder jeg mig til, selvom den ikke er del af valget. Jeg kan jo ikke stemme alligevel, så jeg anmelder den, som om den er. Men vi starter med ”Hunting Beer” fra Ørbæk.

Vi har i et stykke tid modtaget kasser med mad fra Årstiderne. Der er opskrifter og råvarer til fem dage, og det er sjovt at prøve nogle nye ingredienser.

Her til aften var det kalvesteaks med østershatte og søde kartofler – og dertil et bundt rosmarin. Så var det nærliggende af tage Ørbæks ”Hunting Beer” frem, for den indeholder bla. rosmarin - foruden enebær og koriander. Det er en brown ale på 5,0%, og den er brygget i ”american style”, hvilket måske bare betyder, at der er en del humlebitterhed tilstede. Jeg kender i hvert fald ikke til, at det er specielt amerikansk at komme krydderurter i – det lyder mere italiensk.

Det er en uklar, rødbrun øl med offwhite skum, der virker en smule groft. Duft af granskov, der sikkert stammer fra rosmarin og enebær. Det træder også frem i smagen, men uden at blive for dominerende. Pænt doceret og balanceret. Bitterheden dukker op til sidst efter at smagen af krydderurterne har lagt sig.

Karakter 3+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar