Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 31. maj 2014

Tid til en øl - Øl nr. 2000 / Midtfyn Imperial Stout Lakrids & Fennikel


31. Maj 2014

I dag inviterede jeg min bror til at komme og dele øl nr. 2000 med mig. Det er blevet til en del store og spændende oplevelser, siden jeg startede i 2006 på dette øleventyr uden at have noget som helst kendskab til øl i forvejen.Jeg havde tænkt mig at fejre det med den sidste af  Midtfyns Jubilæumsstouts, men jeg havde ikke planlagt det i lang nok tid. For jeg havde allerede i januar drukket deres øl. nr. 1000. Så nu blev det Midtfyns Bryghus ”Imperial Stout Lakrids & Fennikel” ( bryg 997 ), der blev min jubilæumsøl.

Og på denne dejlige sidste aften i foråret, satte vi os i haven og nød denne velbryggede stout med stort velbehag.

 
Lakridsudgaven er på 10,3%. Den er lagret på egetræ og der er brugt Centennial og Chinook humle, samt både fennikel og lakrids. Den er naturligvis ligeså sort som de andre tre øl i serien – med lysebrunt, kraftigt skum på toppen. Duften er mest præget af en ristet note og man mærker ikke noget til lakridsen. Bryggeriet skriver selv, at ” som en tyv om natten kommer smagen af lakrids snigende…..” , men jeg synes faktisk, at den er fremtrædende allerede fra starten. Endnu engang må jeg sige, at det er yderst velbalanceret. De forskellige smagsnuancer i disse fire øl har været markante og tydelige, men har ikke domineret og overdøvet de andre indtryk. Alle øl har været komplekse og velkomponerede, og de har alle været en sand fornøjelse at drikke. Jeg har da også erhvervet mig fire nye, så der er nogle gode øl til en anden gang.
 
Karakter 5+                                                                                                                                             
 
Her på bloggen har jeg kun anmeldt 1547 øl. Jeg kom jo lidt senere i gang.

1 kommentar: