Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 16. november 2014

Tid til en øl - Funk You / Smag på Nordsjælland ( Vinter )


16. November 2014

”Funk You” fra Ugly Duck har jeg anmeldt tidligere, hvor Ølentusiasterne havde smagning med øl fra Indslev og Ugly Duck. I den forbindelse købte jeg et udvalg at øl med hjem. jeg har aldrig været helt med på de syrlige øl, men prøver gerne med mellemrum at give dem en chance, og jeg udvikler mig da også langsomt. ”Funk You” er brygget med Brettanomyces ( den berømte gær fra Orval ) og er derfor ikke en fuldstændig spontangæret øl, men en god introduktion til det syrlige øl.

Det er en gylden øl med let slør. Man kan lige skimte nogle sløve, små bobler Der er en syrlig duft af æbler, lidt kælder og eddike. Det første indtryk er en let sødme, derefter følger så den syrlige æbleeddike. Det er en syrlig forfriskende øl. Jeg kan se, jeg ikke har ændret så meget opfattelse på et år, når jeg ser på de gamle optegnelser.

Karakter 3+

Forleden havde jeg lige tid til en enkelt øl, da jeg var ude at købe fødselsdagsgave til min kone, så jeg faldt ind på Basement Beerbar – bare for at smage en enkelt juleøl. Valget faldt på To Øl, der har fadlagret deres ”Shameless Santa”, og den har fået navnet ”Shamelessly”. Jeg kender ikke originalen, der er en belgisk inspireret øl, hvilket man tydeligt kan smage. Her dukker imidlertid en syrlig note frem. Måske er jeg ikke så vild med alle disse fadlagringer. Ofte synes jeg faktisk, de originale øl er bedre, og det er nok dette syrlige islæt fra fadet, jeg synes er unødvendigt. Det skal dog siges, at jeg ind imellem faldet over en, der lige falder i min smag. Jeg må se at få smagt ”Shameless Santa” – jeg er ret sikker på, den passer mine smagsløg bedre.

 
Da vi i efterårsferien var i Helsingør, for at besøge vores datter købte jeg en ”Smag på Nordsjælland” med hjem. Det er Hornbeer, der står bag denne serie øl, der tilpasses efter årstiden. Denne udgave er ”vinter”. Det er en masse forskellige produkter, der indgår i denne serie, og af drikkevarer er der måske øl, vin og snaps ( ”Kryddersnaps” kalder de det på de kanter, i stedet for det rigtige navn – ”Bjesk” ).
Så vidt jeg kan se er der ikke tilsat nogen nordsjællandsk specialitet til øllet. Det er malt, humle, gær og vand plus kandis. Så tilknytningen til Nordsjælland må jo stamme fra bryggeriet – for at vise hvad regionen kan byde på.
”Smag på Nordsjælland – Vinterbryg” er en kraftig porter på 8,0%. Den er kulsort og med noget at det mørkeste brune skum, jeg har set i lang tid. Duften er umiskendelig Hornbeer. Det må være gæren, der giver dette kendetegn til deres mørke øl. Ellers er det ristet malt, enebær og frugtige humlenoter, der blander sig. Det er en tyktflydende drik. Smagen er først sød med malt og chokolade – derefter følger en pænt kraftig bitterhed fra humlen. Det funger godt, men det plejer de mørke øl fra Hornbeer jo at gøre.
Karakter 4
I går var der gadejulefest, hvor der var dejligt julebord med masser af god mad fra den lokale Brugs.
Jeg havde taget en ”Høstbryg” fra Jacobsen med – en wienertype. Det var en udmærket øl, men jeg havde ikke tid og ro til at gøre videre notater. Man skal jo helst være en smule selskabelig i den situation. Så en uddybende vurdering må vente til en anden gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar