Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 18. juli 2015

Tid til en øl - Ebeltoft Gårdbryggeri


18. Juli 2015

Efter besøget i Ree Park kørte vi til Ebeltoft Gårdbryggeri, der ligger med en fin udsigt over vandet. Det har en dejlig gårdterrasse, der var propfuld af mennesker. Det viste sig, at der senere var spisning og musikarrangement, og gæsterne hertil var allerede begyndt at ankomme, men vi kunne let finde et bord til os.


Der er 16 haner med øl – de fleste med eget bryg, men der var også plads til andre, bla. Kissmeyer.
Jeg kunne se et par stykker på tavlen, som ikke kunne købes på flaske og bestilte en ”Røde Orm” – en krydret ale på 6,4%. ”Lidt i stil med juleøllen”, sagde en af damerne bag baren ( der var 4 og de havde travlt, for der var mange mennesker )


Det er en mørkebrun øl med beige skum, der sætter sig smukt i ringe på glasset. Der er ikke nogen nævneværdig duft, men en fin krydret smag og en god afsluttende bitterhed.


Karakter 3+

Min kone bestilte en ”Ribsbrus” for Ebeltoft Gårdbryggeri er også kendt for deres gode økologiske limonader.


Derefter valgte jeg en ”Golden Ale” på 4,4% - en let sommerøl. Rækkefølgen skulle nok have været anderledes, men nu blev det sådan.

Det er en uklar, orangefarvet øl med luftigt, hvidt skum. Den har en let syrlig duft og føles let og forfriskende i munden. Hyldeblomst og humle, hvor det er bitterheden der dominerer,

Karakter 3


Jeg købte et lille sortiment med hjem, men mere om det senere

På Fuglesøcentret havde de også to øl fra Gårdbryggeriet på menukortet. Den første aften fik jeg den lyse, som jeg mener var ”Sommerdrømme”, der vist tidligere på året er solgt under navnet ”Frisk pust til påske”. Det er en strong ale på 7,2%. Jeg har desværre ikke noget billede af de to øl, men jeg var vældig begejstret for denne lyse øl, der var dejlig afstemt, med fylde og frsikhed på en gang. Frugtig i smagen og med tilpas humlebitterhed i afslutningen

Karakter 4

Næste aften valgte jeg den mørke, der blev præsenteret som ”Belgian Brown”. Det er nok den der hedder ”Rosenholm Belgian Brown” – en mørk øl på 6,8%.  Den mindede mig mere om en engelsk brown ale end en belgier. Den var godt nok let krydret, men mere tung og entydigt end jeg synes en belgisk dubbel bør være.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar