Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 29. juli 2015

Tid til en øl - Ebeltoft Happiness Is A Warm Gun / Deep Blue


29. Juli 2015 

Da vi besøgte Ebeltoft Gårdbryggeri lagde jeg mærke til, at der var øl på flasker, der ikke var på hanerne – og omvendt. Så jeg købte naturligvis ind af det. Da vi forleden fik besøg, åbnede jeg lidt af det. Der var bla. en spændende øl med navnet. ” Happiness is a warm gun”. Som gammel Beatlesfan var det jo ikke en øl jeg kunne stå for. Der er ellers ikke mange oplysninger om den, og Ebeltofts etiketter er meget svære at læse. Ofte er skriften meget lille, men her står næsten intet – og det der står er skrevet med sort skrift på mørkebrun baggrund.

Selve titlen er skrevet med festlig, flippet 60’er-skrift, som man kender det fra flere albums fra den tid. Det er en øl, der er brygget i anledning af musikbaren ”Kind of Blue”s 5 år jubilæum. Baren ligger i København og har taget navn efter Miles Davis’ Album fra 1959. Derudover kan man skimte at der er 50 cl og alkoholprocent på 5,4%

Jeg spurgte en af pigerne bag baren, hvilken øl det var, og hun sagde, at det var deres Maibock, der havde fået ny etiket.

Det er en smukt lysende, gylden øl med kraftigt, hvidt skum. Den har en dejlig duft af sødlig malt og korn. Den har en dejlig fylde. Smagen er god – præget af lys malt og med en behagelig lang eftersmag.


Karakter 4


Derefter smagte vi  ”Deep Blue”, der kommer i små, søde 25 cl flasker. Den er ”indbegrebet af en fyldig, stærk, mørk ale”. Den er på 9,8%, så den del passer godt. Også at det er en mørk ale. Jeg er lidt mere uenig i ”fyldig”, for det er som om, smagen ikke bliver hængende, men hurtigt flader ud. 
Der er ellers mørk frugt og karamelmalt, samt et lille skarpere, syrligt præg. Måske er det dette, der ødelægger fylden lidt- og jeg synes ikke det passer til resten af udtrykket.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar