Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 2. august 2015

Tid til en øl - Det Bette Ølhus / Vedett / Gauloise / De Dochter / Urthel


2. August 2015

Det er blevet en sommertradition at tage en udflugt til ”Det Bette Ølhus” i Aalbæk. Min kon e drikker jo ikke øl, men synes det er hyggeligt nok at sidde og strikke, mens jeg nyder lidt belgisk øl. Som hun sagde: ”Foreningen Øl & Strik er på tur. Der er genvalg på begge poster”.


Jeg valgte at få en lille smagning af det, der var på hanerne – 8 øl, hvoraf 4 var nye og 4 var gamle kendinge ( Saison Dupont, Westmalle Dubbel, Vera Tripel og Straffe Hendrik )


”Vedett Extra White” er en witbier på 4,5%. Den er brygget af det belgiske Duvel Moortgat siden 2008. Det er en mere uklar, bleggul øl. Det er lidt svært at beskrive skummet, for det falder hurtigt sammen i de små glas. Den er en let duft af hvede og citrus. Den føles meget let ( tynd ) og forfriskende i munden. De lette citrusnoter mærker man også, men det hele er lidt kortvarigt.

Karakter 3


Det er bryggeriet Du Bocq, der står bag serien Gauloise. Du Bocq stammer fra 1858 og ”La Gauloise” var det første bryg, de lavede. Navnet henviser til de mange gallo-romerske fund i nærheden af byen Purnode. Navnet er senere blevet forkortet til ”Gauloise”.

”Gauloise Ambre” er en mørk øl på 5,5%. Den har en smuk kobberfarve, og man kan se nogle få, dovne bobler. Der er næsten ingen duft, men smagen er præget af sødme fra malten og et lille syrligt strejf af æble.

Karakter 3


”Belle Fleur” er en lys øl fra bryggeriet De Dochter van der Korenaar. Det har jeg ikke hørt om før. Det er en nyt mikrobryggeri, der ligger i Baarle-Hertog i nærheden af Antwerpen. Det blev grundlagt i 2007 af ægteparret Monique og Roland Mengerink. Navnet på bryggeriet knytter sig til en gammel historie om, at Kejser Karl V i 1550 gav fordele til ”saften af kornaksets datter” fremfor ”blodet af druer”. Bryggeriet har allerede vundet mange priser for deres øl.

”Belle Fleur” er en gylden øl med mange små bobler. Skummet sætter sig fint i ringe på glasset. Duft af mild blomsterhumle. Den har en god fylde og føles blød og behagelig. Der indledes med en let sødme, inden en mild humlebitterhed tager over. Det hele passer fortrinligt til navnet.

Karakter 4


Den sidste nye øl i bakken var ”Samaranth” fra bryggeriet Urthel. Der er etableret i byen Ruiselede, men den kvindelige brygmester Hildegaard van Ostaden brygger øllet på De Koeningshoeven. ( La Trappe i Holland )

Den stærke ”Samaranth” på 11,5% har en flot cognacfarve og en duft af malt og urter. Den er blød og rund og smagen er sødlig med noter af tørret frugt og urter. Små hints af chokolade og karamel og en let antydning af alkoholen.

Karakter 4+


Efter denne smagning bestilte jeg en ”Mont des Cats” fra det franske ”næsten”-trappistbryggeri i den franske del af Flandern. Den skrev jeg også om sidste år, da vi besøgte ”Det Bette Ølhus”. Denne gang var det for at erstatte mit gamle profilbillede på Facebook, hvor jeg har min sorte kat med. Man er vel kattemenneske

Forleden nød jeg en ”Mort Subite Framboise” hjemme på terrassen ( nogle vil måske hævde, at man ikke kan nyde den slags øl, men jeg kan godt en gang imellem have lyst til sådan en ) og min kone kunne til egen forbløffelse også lide den. Så nu var der en lejlighed til at smage et glas ”hindbærøl”. Hun havde indtil da fået en alkoholfri sommerdrink, men har nu fundet i hvert fald en øl, hun kan lide. Så tager vi det derfra.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar