Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 25. januar 2017

Tid til en øl - J-Craft Iwate Sawauchi



25. Januar 2017 


I går kom vores yngste datter hjem fra et halvt år studieophold i Japan. Det var dejligt at se hende igen. Hun havde – som gave til sin gamle far – medbragt to japanske mikrobryg.

Det eneste der umiddelbart var læseligt var ”J-Craft” og betegnelsen ”Iwate Sawauchi” på den ene af øllene.

Resten af teksten stod på japansk, men jeg kunne dog se 330 ml, 10o og 5%. Så var jeg da nogenlunde dækket ind. Min datter kunne oversætte lidt, men der var også mange tegn, hun ikke kendte til. ”Frisk og frugtig” kunne hun udlede af den blå ”Iwate Sawauchi”


Så jeg måtte på nettet. De første hjemmesider var udelukkende på japansk, når jeg søgte på ”J-Craft” og ”Iwate Sawauchi”. Den danske oversættelse var næsten uforståelig, men jeg kunne dog se at bryggeriet hed Ginga Kogen.

Her var det derimod lidt svært af finde øllen, men jeg kunne forstå at Sawauchi er byen og Iwate er distriktet. Iwate ligger i det nordøstligste hjørne af hovedøen, Honshu.

Ginga Kogen er inspireret af Kenji Miyazawa’s værk ”Night on the galactic railroad”. Ginga betyder ”galakse” og Kogen betyder ”plateau”. Bryggeriet stammer fra 1996 og så vidt jeg forstår på Googles oversættelse og min datters japanske ordbog, er Kei Katayama brygmester. ”J-Craft Iwate Sawauchi” skulle også være ret ny.

Flasken har en smuk, klar blå farve.


Bryggeriet lavede en studietur til München og blev her inspireret af Augustiner Bryggeriet. Især deres weissbier, som jeg da også tidligere har prist højt. Klimaet i Iwate og Bayern er næsten det samme, og man besluttede at koncentrere sig om weissbier. Der brygges dog også andre øl på bryggeriet.

Til ”J-Craft Iwate Sawauchi” er der brugt en utraditionel humle i forhold til tysk weissbier – nemlig Amarillio fra USA


Det er en smuk gylden hefeweissbier med kraftig hvidt skum. Der er en duft af hvedegær, men amarillohumlen gør den frisk og mere citrusagtig. Jeg troede først vi var på vej til belgisk witbier, på grund af disse citrus/orangenoter, men det er altså humlen. Kraftig smag – igen med citrus. Det bliver dog aldrig i retning af ”hvede ipa”. Det er kun antydning, men det gør denne øl lidt utraditionel. Jeg kan vældig godt lide den.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar