Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 10. februar 2017

Tid til en øl - Thisted Jack & Beer


10. Februar 2017

Når jeg holder ølsmagning, hører jeg ofte, at det er da spændende med de mere ekstreme øl, men det er sjældent dem, deltagerne bedst kan lide. De fleste foretrækker faktisk mere ”almindelige” øl – øl som de kan relatere til, selvom de gerne må have en kant.

Det er nok også en af årsagerne til, at det ikke er de mest ekstreme øl, der finder vej til Ølentusiasternes finale for ”Årets Bedste ølnyhed”. Og det er jo hvert år en tilbagevendende debat om, hvilke øl der burde være i finalen.

Thisted Bryghus’ ”Jack & Beer” er i år en af 3 øl i kategorien over 7,1%. Det er en stenøl med ægte amerikansk bourbon – formentlig ”Jack Daniels”. Den er lagret i 3 måneder på amerikansk eg.
Det er en mørkebrun øl på 8,0%. I aromaen fornemmer man kraftigt de karamelliserede noter fra lavastenen. Den har en god fylde og man kan godt smage, at der er bourbon tilsat. Men det er dog i den afdæmpede udgave, hvor det netop ikke gøres til et dramatisk udtryk, men mere til en spændende drejning/variation af det, vi i forvejen kender.

Karakter 4


Når jeg kigger på årets felt af ølnyheder i finalen, må jeg også nok sige, at vi holder os til det mere afdæmpede og sikre. Selv jeg har smagt flere væsentlig bedre, danske øl i år. Men som nævnt er det ikke alle, der sidesætter ”godt” med ”dramatisk”, og det er såmænd nok også godt med en solid kerne af gode øl, hvorfra det specielle og ekstreme kan skille sig ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar