Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 30. maj 2018

Tid til en øl - Tête Chargèe WARK


30 Maj 2018 


Nogle af de belgiske mikrobryggerier Vere Zoppe besøgte under hendes sidste tur til Belgien er i sandhed ’mikro’.

Et af dem ligger syd for Bruxelles i den lille by Limelette. Navnet på bryggeriet er ’Tête Chargèe’, hvilket så vidt jeg forstår betyder ’Det fyldte hoved’ eller ’Det ladede hoved’ og det er en fransk betegnelse for ’noget ud over det sædvanlige’
Og det er fransk, der er sproget her i Vallonien. Det er Fleur Camerman, der grundlagde bryggeriet i 2015 og hun står også for hele produktionen på små 1200 flasker om måneden. Alle ingredienser er økologiske og alle flasker håndtappes – 2 af gangen.

Hun brygger kun en enkelt øl – ’WARK’. Det er ikke lykkedes mig, at finde ud af, hvad det står for. Mit franske er ikke for godt, og det eneste interview jeg kan finde på Youtube er på fransk.
*Wark’ er – så vidt jeg forstår – brygget over åben ild ( sur flamme vive ). Det er en blond på 6,8%.
Den er lys med et kraftigt, hvidt skum. Duften er let med noter af frugtsalat – æbler, fersken og banan. Det er brugt krydderi, men jeg synes ikke, den er så parfumeret, som så mange andre, mere kendte ’blonds’ fra Belgien. Den er let og frisk, og frugtsmagen er også dominerende i munden.

Karakter 4+

Flasken er smuk og anderledes. Den oval og er vist oprindelig en gammel sirupflaske. Der er ingen etiket, men en snor om halsen og et kort med de nødvendige oplysninger. Håndskrevet ’sidste salgsdato’ ( 04 2020 ).

Det er virkelig et mikro-foretagende. Det emmer af lyst og glæde for ølbrygning, og det bliver spændende at se, om der kommer flere øl i sortimentet med tiden.
Købt i *Det Bette Ølhus’, Aalbæk


Ingen kommentarer:

Send en kommentar