Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 19. september 2019

Tid til en øl - Basement Beer Bar / Barrelaged


19. September 2019


’Bo & Luke’ (tv) – ’Sticky Toffee Strannik’ (th)

Jeg smagte ’Bo & Luke’ første gang til en ølsmagning hjemme hos mig i 2015. Det var de garvede øldrikkere, der havde været med siden første smagning, og derfor var smagningen mere avanceret.
Vi sluttede af med ’KBS’ fra Founders, der lige var kommet på markedet. Desværre var en af de andre øl blevet dårlig, så vi syntes godt, vi kunne trænge til en erstatning, og jeg havde ’Bo & Luke’ i skabet. Det var umiddelbart også den eneste, der kunne stå mål med ’KBS’.

Nogle af vennerne syntes, den var lige tung nok, mens andre var meget begejstrede. Deriblandt jeg, så da jeg så, at den var på Basement Beer Bars jubilæumsprogram, måtte jeg jo gensmage den.
På øltavlen var der også anført en anden stout lagret på bourbonfad, så jeg tænkte, at jeg ville smage dem begge og sammenligne. Derfor blev det til 2 sorte fætre – ’Bo & Luke’ og ’Sticky Toffee Strannik’

’Bo & Luke’ var i sin tid et samarbejde mellem Against The Grain og hollandske De Molen. Og det gælder vel stadig, selvom Against The Grain nu står som bryggeri.

 Det er en kraftig øl på 13,0% og IBU 83, så der er lige skruet op for alt – også prisen. Den er lagret på Pappy van Winckle Bourbonfade i ”three Kentucky months” og det ekstra raffinement er, at der også er tilsat malt røget over kirsebærtræ.

Det er den røgede malt, der er den store forskel til ’Sticky Toffee Strannik’. Denne øl er brygget af engelske Northern Monk, som jeg ikke har smagt noget af før.
Bryggeriet er fra 2014 og ligger i Holbeck ( ikke at forveksle med Holbæk ). Holbeck er en forstad til Leeds, Yorkshire. I 2017 åbnede endnu et bryggeri, så de nu kan brygge 18 øl samtidig.
Munkene ledes af Russel Bisset og Brian Dickson og bryggermunken hedder Ben Hulse. Ellers er det et større foretagende med over 30 ansatte.

Deres imperial stout hedder ’Strannik’, der er betegnelsen for en russisk munk, og derfor passer godt til denne øltype. 
I denne udgave er der tilsat gylden sirup og Demerera-sukker og den er lagret på et bourbon fad. Sidstnævnte kan jeg ikke finde oplysninger om, så det er nok helt nyt.
’Sticky Toffee Strannik’ er kun på 10,0%


’Bo & Luke’ er kulsort med lysebrunt skum. Man mødes af en let duft af røg. Den er fyldig og man mærker ikke alkoholen. Smagen af fadet overdøver de ristede noter, men i slutningen dukker røgen op. Bourbonfadet bliver hængende i en lang eftersmag.

Karakter 5+


’Sticky Toffee Strannik’ er også kulsort, men skummet er mørkere. Den har en vinøs duft med kirsebærnote. Meget fyldig – næsten olieret. Utrolig lækker at drikke. Mørk, sød frugt i eftersmagen.

Karakter 5+

Som nævnt er det røgen, der er den største forskel. ’Strannik’ virker mere elegant i sin fremtoning, mens ’Bo & Luke’ minder om de rå børster, som de også er i den gamle TV-serie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar